Pelaamisen taito ja taitava pelaaja?
Niin, ajattelin tässä työpäivän ratoksi pohtia ääneen kysymystä:"Mitä on taito?". Näin.
Eli, otetaanpa esimerkkinä ja tarkastelun kohteeksi pelaaja. Nimetään hänet nyt sitten Keijo Keskiverroksi, jonka pelaajanimenä olisi vaikka "Slayer666" tai jotain "1337.pr0.g4m3rzZz" suuntaista, no hällä väli.
Keijo-poika on kova pelaamaan, pelannut ennen BF2:n hankkimista monia nettiräiskintöjä, kuten esimerkiksi vaikkapa Counterstrikea, Call of Dutya ja Tribes:a. Keijo on proo. Keijo osaa.
Keijo pelaa BF2:sta enimmäkseen Assault:na. Keijo osaa nakata M203:lla kranun, vaikkapa vastaantulevan jeepin pakoputkeenkin hypystä. Keijo öynää. Keijolla on statsit ja rankit kunnossa.
Keijo ei sprinttaa, Keijo menee kuin kenguru kentän päästä päähän. Keijo ei myöskään turhia seisoskele. Keijo sukeltaa joka hypyssä. Keijoon ei osuta, kun Keijo öynää.
Keijo ei myöskään vaivaudu kahta laukausta samasta paikkaa ampumaan. Keijo tietää, että prone-ylös-tähtäys-laukaus-prone-sivulle-ylös-laukaus-jne on paras tapa kasata frageja. Keijo öynää edelleen.
Jos Keijo nyt on uskomattoman pummin heittänyt, että kulman takaa tullut vihu ei M203:n kranusta kuollutkaan, alkaa automatisoitu itsepuolustusmekanismi toimia. Keijon hahmo pelissä hyppii entistäkin epileptisemmin, keijo daivaa kuin Dio:n biisin kuuluisa "Holy Diver" itse. Keijo spreijaa sua naamaan ja öynää.
Keijolla ottaa eteen katsoa, kuinka hän osaa käyttää kaikki pelin paskimmat mahdolliset glitchit hyväkseen, ja muita vituttaa. Keijohan öynää, Keijon statsit ovat murskaavan kovat.
Mutta mitä Keijo ei osaa? Keijo ei osaa katsoa muuta kuin statseja, Keijo ei siis osaa pelata hauskanpidon vuoksi. Keijo ottaa tosissaan. Keijolle voittaminen keinolla millä hyvänsä on tärkeää, Keijon ei tietenkään cheatata tarvitse, kunhan osaat vain käyttää pelin puutteet hyväksesi!
Vaikka Keijo pistää meitä kaikki silmään, sanoisin, että Keijo ei todellakaan ole taitava pelaaja. Keijo on vain keijo. Keijoja näkee valitettavan paljon peliservereillä, sekä matseissa. Hyppivää Keijoa, prone-huoraaja-Keijoa, jnejne. Keijoa ei ole vaikea tappaa, kun Keijoa vastaan pelataan 1 vastaan 1, joissa noilla proo-kikoilla ei pärjää, Keijo on silloin itse asiassa vain perus tykinruokaa.
Kumpi siis on taitoa vaativa tehtävä BF2:ssa? Osata proo-kikat, eli hyppiä ja sukellella kuin edellämainitsemani kohtauksen saanut kenguru? Vaiko se, että pystyt laittamaan Keijolle kudin silmään, ilman M203:n tai kenguru-efektin antamaa suojaa?
Minä väitän, että taidon merkitys BF2-pelisuorituksessa on hyvin vähäinen. Se ei todellakaan vaadi taitoa, että tappoja saa varmasti. Ei todellakaan. Voittaminenkin on helppoa, kunhan vain mennään koko ajan sieltä, missä aita on matalin. Ikävä kyllä, EA ja Dice konsensuksessaan ovat päättäneet, että annetaan aloittelijallekin mahdollisuus. Nettikoodi ja muutamat epäkohdat pelissä, antavat Keijolle loputtomat resurssit ammentaa. Mutta miksi taidon merkitys pitää minimoida? On olemassa pelaajia, jotka ovat mielestäni taitavia pelaamaan. He eivät ala turhaan opettelemaan kaikkia peelo-kikkoja (huom. aiemmin käytin samaisista keinoista nimitystä "pro-kikat", mutta nyt palataan totuuteen), vain jotta voisivat sellaisia käyttäviä vastaan pärjätä. Ilman hyppimistä ja sukelteluakin pärjää, siksi en pidä Keijoa taitavana pelaajana. Onko Keijo sinun mielestäsi taitava pelaaja?
(Tämä keskustelunavaus on jo nyt itsessään hieman syöttinä sille, että pian tässä käydään kahta asiaa läpi. Pelin epäkohtia, ja mitä pelinkehittäjät aikovat niille tehdä? Ei kuitenkaan vielä mennä siihen, sillä sille on oma ketjunsakin minun käsittääkseni. Toisena melko oletettavana peitsenvääntämisen kohteena tullee sitten se, että joku random-Keijo käy pian puolustelemaan omaa tapaansa pelata, itsetuntonsa huippulukemissaan tämä kasvoton Keijo käy heitä taitavampiaan tylyttämään... saas nähdä. ;)
Eli, otetaanpa esimerkkinä ja tarkastelun kohteeksi pelaaja. Nimetään hänet nyt sitten Keijo Keskiverroksi, jonka pelaajanimenä olisi vaikka "Slayer666" tai jotain "1337.pr0.g4m3rzZz" suuntaista, no hällä väli.
Keijo-poika on kova pelaamaan, pelannut ennen BF2:n hankkimista monia nettiräiskintöjä, kuten esimerkiksi vaikkapa Counterstrikea, Call of Dutya ja Tribes:a. Keijo on proo. Keijo osaa.
Keijo pelaa BF2:sta enimmäkseen Assault:na. Keijo osaa nakata M203:lla kranun, vaikkapa vastaantulevan jeepin pakoputkeenkin hypystä. Keijo öynää. Keijolla on statsit ja rankit kunnossa.
Keijo ei sprinttaa, Keijo menee kuin kenguru kentän päästä päähän. Keijo ei myöskään turhia seisoskele. Keijo sukeltaa joka hypyssä. Keijoon ei osuta, kun Keijo öynää.
Keijo ei myöskään vaivaudu kahta laukausta samasta paikkaa ampumaan. Keijo tietää, että prone-ylös-tähtäys-laukaus-prone-sivulle-ylös-laukaus-jne on paras tapa kasata frageja. Keijo öynää edelleen.
Jos Keijo nyt on uskomattoman pummin heittänyt, että kulman takaa tullut vihu ei M203:n kranusta kuollutkaan, alkaa automatisoitu itsepuolustusmekanismi toimia. Keijon hahmo pelissä hyppii entistäkin epileptisemmin, keijo daivaa kuin Dio:n biisin kuuluisa "Holy Diver" itse. Keijo spreijaa sua naamaan ja öynää.
Keijolla ottaa eteen katsoa, kuinka hän osaa käyttää kaikki pelin paskimmat mahdolliset glitchit hyväkseen, ja muita vituttaa. Keijohan öynää, Keijon statsit ovat murskaavan kovat.
Mutta mitä Keijo ei osaa? Keijo ei osaa katsoa muuta kuin statseja, Keijo ei siis osaa pelata hauskanpidon vuoksi. Keijo ottaa tosissaan. Keijolle voittaminen keinolla millä hyvänsä on tärkeää, Keijon ei tietenkään cheatata tarvitse, kunhan osaat vain käyttää pelin puutteet hyväksesi!
Vaikka Keijo pistää meitä kaikki silmään, sanoisin, että Keijo ei todellakaan ole taitava pelaaja. Keijo on vain keijo. Keijoja näkee valitettavan paljon peliservereillä, sekä matseissa. Hyppivää Keijoa, prone-huoraaja-Keijoa, jnejne. Keijoa ei ole vaikea tappaa, kun Keijoa vastaan pelataan 1 vastaan 1, joissa noilla proo-kikoilla ei pärjää, Keijo on silloin itse asiassa vain perus tykinruokaa.
Kumpi siis on taitoa vaativa tehtävä BF2:ssa? Osata proo-kikat, eli hyppiä ja sukellella kuin edellämainitsemani kohtauksen saanut kenguru? Vaiko se, että pystyt laittamaan Keijolle kudin silmään, ilman M203:n tai kenguru-efektin antamaa suojaa?
Minä väitän, että taidon merkitys BF2-pelisuorituksessa on hyvin vähäinen. Se ei todellakaan vaadi taitoa, että tappoja saa varmasti. Ei todellakaan. Voittaminenkin on helppoa, kunhan vain mennään koko ajan sieltä, missä aita on matalin. Ikävä kyllä, EA ja Dice konsensuksessaan ovat päättäneet, että annetaan aloittelijallekin mahdollisuus. Nettikoodi ja muutamat epäkohdat pelissä, antavat Keijolle loputtomat resurssit ammentaa. Mutta miksi taidon merkitys pitää minimoida? On olemassa pelaajia, jotka ovat mielestäni taitavia pelaamaan. He eivät ala turhaan opettelemaan kaikkia peelo-kikkoja (huom. aiemmin käytin samaisista keinoista nimitystä "pro-kikat", mutta nyt palataan totuuteen), vain jotta voisivat sellaisia käyttäviä vastaan pärjätä. Ilman hyppimistä ja sukelteluakin pärjää, siksi en pidä Keijoa taitavana pelaajana. Onko Keijo sinun mielestäsi taitava pelaaja?
(Tämä keskustelunavaus on jo nyt itsessään hieman syöttinä sille, että pian tässä käydään kahta asiaa läpi. Pelin epäkohtia, ja mitä pelinkehittäjät aikovat niille tehdä? Ei kuitenkaan vielä mennä siihen, sillä sille on oma ketjunsakin minun käsittääkseni. Toisena melko oletettavana peitsenvääntämisen kohteena tullee sitten se, että joku random-Keijo käy pian puolustelemaan omaa tapaansa pelata, itsetuntonsa huippulukemissaan tämä kasvoton Keijo käy heitä taitavampiaan tylyttämään... saas nähdä. ;)
Aihetta on muokattu: 01.01.1970 02:00
MAINOS
MAINOS
Eikös BF2 tähtää hieman realistisuuteen, joten heittimen kranu ei pitäisi räjähtää ennen 3-5 metriä. Näin tarkkuus korostuisi ja lähitaistelu jäisi luotien tehtäväksi. Sekä Keijon täytyisi löytää uusi hypertykki.
Pelitapoja on monia, itse tykkään kiusata vihuja baretillani ja siinä sivussa pari mora- ja claymore-tappoa, pisteet eivät riitä kärkeen, mutta se on paljon mielenkiintoisempaa kuin Kekettäminen. Se vaatii taitoa osua juoksevaan kohteeseen 100 metristä tai voittaa puukolla kuka tahansa asetta kantava. Toiset taas mieluusti lentävät kopterilla, hankkien kultaa joka erässä.
Assault-keijotyyli ei vaadi mielestäni kauheasti taitoa, sitä paitsi keijot eivät esiinny squadeissa, he ovat yleensä niitä loun wulffeja.
Pelitapoja on monia, itse tykkään kiusata vihuja baretillani ja siinä sivussa pari mora- ja claymore-tappoa, pisteet eivät riitä kärkeen, mutta se on paljon mielenkiintoisempaa kuin Kekettäminen. Se vaatii taitoa osua juoksevaan kohteeseen 100 metristä tai voittaa puukolla kuka tahansa asetta kantava. Toiset taas mieluusti lentävät kopterilla, hankkien kultaa joka erässä.
Assault-keijotyyli ei vaadi mielestäni kauheasti taitoa, sitä paitsi keijot eivät esiinny squadeissa, he ovat yleensä niitä loun wulffeja.
niin eli jos kysyt että osaako keijo pelata ? niin osahan keijo! ja aika hyvin, MUTTA miksi ostat pelin? ostatko siksi että voi öynätä vai etta voit nauttia pelaamisesta koska peli on hyvä?? niin no voihan itse pelistä olla monta mieltä mutta mielestäni se on paras peli tähän asti! (ainakain pc:llä)siis keijo ei osaa nauttia pelistä! keijo osaa öynätä!!
Niin no enpä tiiä. Olenhan minäkin pikku keijo. Taino aika isokin keijo mutta osaan minäkin pelata tiimissä
Proffa-- sanoo:
Keijo on nolife-pelle, joka pelaa työkseen muna pystyssä ja hikihatussa. En kyllä ite sano niitä taitaviks, jotka nussii joka vitun ikisen bugin kautta, harmittaa vaa ku tuommosia pellejä liikkuu nykyää jokaisen nurkan takaa. huoh.
Keijo on nolife-pelle, joka pelaa työkseen muna pystyssä ja hikihatussa. En kyllä ite sano niitä taitaviks, jotka nussii joka vitun ikisen bugin kautta, harmittaa vaa ku tuommosia pellejä liikkuu nykyää jokaisen nurkan takaa. huoh.
Ja kirjoittaja (proffa) löi omat kortit pöytään. jäi aika fiksu kuva. Joku vaan jaksaa kirjoittaa paremmistaan muna pystyssä, hikihatussa, nussiessaan bugeja. Cs pelle nurkan takana.. Tai no se taitaakin olla Proffan lanikamu. keijo! Keijo! Keijo!
Viestiä on muokattu: 01.01.1970 02:00
Kyllähän Keijo on sitä ja tätä. Ketjun aloituksen jälkeen on ollut hienoa seurata, kuinka moni täällä, tunnustaa sisäisen Keijonsa, tai kuinka moni koettaa sen Keijonsa piilottaa. Serverillähän näitä kaappi-Keijoja on nähty sitten.
Mielestäni, Keijo ei edelleenkään ole kovinkaan taitava. Muutamilla infantry-servereillä, joissa ei olekaan enää M203:n antamaa perussuojaa näille Keijoille, on ollut kertakaikkiaan ilo seurata, miten keinot kutistuvat hyppimiseen. Monella jää vastaavanlaisilla servereillä pelaaminen kokonaan välistä, mutta jotkut sentään uskaltautuvat sinne hyppy-pronettamaan. Mutta miksi ihmeessä, statsit eivät enää vakuutakaan?
Onko todellakin niin, että nyt kun Keijoja on nähty tarpeeksi, ovat ne muutamat jotka oikeasti pelata osaavat, näyttäneet liiaksi mallia muille? Nimittäin Keijon eliminointihan ei ole mitään rakettitiedettä, se vaatii hieman taitoa, hieman kekseliäisyyttä. Lahjattomilta se vaatii vain oppimis- ja omaksumiskykyä, sillä parempiaan seuraamalla oppii aina.
Keijo on käytännössä eliminoitu, mutta ei missään nimessä kuollut. Keijo elää, ja on voimissaan, mutta tulevaisuuden uhka on kuin katselisit New Orleansissa säätiedotetta, tietäen mitä tuleman pitää.
Onko Keijon aika kuolla? Voisiko pelinkehittäjät reagoida Keijo-ilmiöön? Tätä epäilen, mutta ankaran tappoiskun joidenkin hyvinä pidettyjen pelaajien glooriallehan se olisi, jos jatkuva hyppiminen ja hyppy-prone saataisiin järkevällä tavalla kitkettyä.
Ei siinä, lähden pelaamaan jollekin tiukalle infantry-serverille, naureskelemaan Keijolle, kun Keijolla ei kertakaikkiaan keinot riitä.
Mielestäni, Keijo ei edelleenkään ole kovinkaan taitava. Muutamilla infantry-servereillä, joissa ei olekaan enää M203:n antamaa perussuojaa näille Keijoille, on ollut kertakaikkiaan ilo seurata, miten keinot kutistuvat hyppimiseen. Monella jää vastaavanlaisilla servereillä pelaaminen kokonaan välistä, mutta jotkut sentään uskaltautuvat sinne hyppy-pronettamaan. Mutta miksi ihmeessä, statsit eivät enää vakuutakaan?
Onko todellakin niin, että nyt kun Keijoja on nähty tarpeeksi, ovat ne muutamat jotka oikeasti pelata osaavat, näyttäneet liiaksi mallia muille? Nimittäin Keijon eliminointihan ei ole mitään rakettitiedettä, se vaatii hieman taitoa, hieman kekseliäisyyttä. Lahjattomilta se vaatii vain oppimis- ja omaksumiskykyä, sillä parempiaan seuraamalla oppii aina.
Keijo on käytännössä eliminoitu, mutta ei missään nimessä kuollut. Keijo elää, ja on voimissaan, mutta tulevaisuuden uhka on kuin katselisit New Orleansissa säätiedotetta, tietäen mitä tuleman pitää.
Onko Keijon aika kuolla? Voisiko pelinkehittäjät reagoida Keijo-ilmiöön? Tätä epäilen, mutta ankaran tappoiskun joidenkin hyvinä pidettyjen pelaajien glooriallehan se olisi, jos jatkuva hyppiminen ja hyppy-prone saataisiin järkevällä tavalla kitkettyä.
Ei siinä, lähden pelaamaan jollekin tiukalle infantry-serverille, naureskelemaan Keijolle, kun Keijolla ei kertakaikkiaan keinot riitä.
Ehei, kuulkaas... Keskustelu Keijosta ei tule koskaan loppumaan. Niin kauan kuin tulee pelejä, joita ei ole tehty 100% valmiiksi jo julkaisuvaiheessa, tämä keskutelu jatkuu. Toki, tiedetäänhän tuo, ettei sellaista peliä ole, eikä tule.
Kaikissa peleissä on omat Keijonsa. Pellet jotka kuvittelevat olevansa "cream of the crop", raiskatessaan jokaista raiskattavaa glitchiä. Loppupeleissä, kun nämä tällaiset epäsovinnaisuudet kitketään esimerkiksi patcheilla, katoavat nämä virtuaalielämänsä sankarit bittiavaruuteen. Eli käytännössä vaihtavat peliä, jos taas jostain löytyisi se matalin kohta aidasta.
Nyt sen voin paljastaa. Keijo on mielestäni säkki. Tykinruokaa. Ei taitava. Keijo on säälittävä esimerkki siitä, kuinka ihminen on voinutkaan kuluttaa aikaansa hukkaan, jonkin pelin ääressä. Hukkaanhan se aika on mennyt, jos ei se yksilötaito tuon paremmaksi ole kehittynyt.
Kaikissa peleissä on omat Keijonsa. Pellet jotka kuvittelevat olevansa "cream of the crop", raiskatessaan jokaista raiskattavaa glitchiä. Loppupeleissä, kun nämä tällaiset epäsovinnaisuudet kitketään esimerkiksi patcheilla, katoavat nämä virtuaalielämänsä sankarit bittiavaruuteen. Eli käytännössä vaihtavat peliä, jos taas jostain löytyisi se matalin kohta aidasta.
Nyt sen voin paljastaa. Keijo on mielestäni säkki. Tykinruokaa. Ei taitava. Keijo on säälittävä esimerkki siitä, kuinka ihminen on voinutkaan kuluttaa aikaansa hukkaan, jonkin pelin ääressä. Hukkaanhan se aika on mennyt, jos ei se yksilötaito tuon paremmaksi ole kehittynyt.
Osallistu keskusteluun ja rekisteröidy sivustolle.