Unohditko salasanan?

Valikko
  • Etusivu
  • Keskustelu
  • Artikkelit
  • Tiedostot
  • Galleria
  • Yhteisöt
  • Käyttäjät
  • Palaute
Suodata sisältöä:
  • » BF3
  • » BF4
  • » CoD:BO2
  • » CoD:Ghosts
  • » CS:GO
  • » Dota 2
  • » Indie
  • » Lanit
  • » LoL
  • » SC2
  • » Yleinen
  • » KAIKKI PELIT
Online: 129
Artikkelit > Gaming.fi

Miksi elektronisen urheilun näkyvyys on niin heikko Suomessa?

jaa kirjanmerkki
Gaming.fi / 06.02.2011 22:44 / Kirjoittanut yonzzuoffline
Tässä artikkelissa on tarkoitus perehtyä elektronisen urheilun näkyvyyteen Suomessa. Tarkoitukseni ei ole moittia ketään tai kenenkään tekemisiä, vaan antaa kuva miten asioita voidaan parantaa yhdessä. Artikkelissa käydään kohta kohdalta läpi suurimmat ongelmat ja niiden ratkaisukeinot.

Ongelma nro 1: Ammattimaisuus

Suomessa sana ammattimaisuus mielletään yleensä palkkatuloksi tai työnteoksi. Tämä ei ole mitä haen takaa, vaan tarkoitan yhtenäistä tapaa toimia. Tällä hetkellä organisaatiot toimivat itse kukin omalla tavallaan, mutta miksi emme voisi kehittää yhtä ammattimaista tapaa, jota kaikki organisaatiot voisivat seurata ja noudattaa?

Tarkoitan ihmisten käytöstä niin internetissä kuin LAN-tapahtumissa. Te pelaajat teette työtä organisaatiossanne, vaikka ette palkkaa aina saisikaan. Jokaista sanaanne ja tekemistänne seuraavat tuhannet nuoret. Ei siis anneta väärää kuvaa näinkin hienosta asiasta mitä ajamme eteenpäin.

Näin myös vanhemmat ihmiset alkavat ymmärtämään harrastustamme ja voimme oikeasti saada näkyvyyttäkin harrastuksellemme valtamediassa.

kuva


Ongelma nro 2: Näkyvyys

Pelaaminen on tähän asti ollut huonosti esillä suurelle yleisölle ja tulee aina olemaan, mikäli emme asialle mitään halua tehdä. Näkyvyys lähtee meistä pelaajista, ei niistä ketkä meitä tulevat seuraamaan.

Me itse ajamme asiaamme. Voisin esittää esimerkkinä kysymyksen: "Kuinka moni voi sanoa rehellisesti, että kaupungilla vastaantulevalta henkilöltä kysyttäessä saisi oikean vastauksen kysymykseen mitä elektroninen urheilu on?" Veikkaan, että ei yhtään. Mikäli emme itse ole valmiita kertomaan asiasta ventovieraille ja olemaan ylpeitä harrastuksestamme, ei tieto kulje Internetin valtaväyliltä eteenpäin.

Sopiva esimerkki kuinka hyvin puhuminen asioista voi auttaa on ottaa esimerkki Jamie Oliver -ohjelmasta. Jamie Oliver otti ihmisiä kaduilta ja neuvoi heille reseptin ruuasta, antaen heille tehtäväksi kertoa viikon aikana resepti kahdelle ihmiselle. Kuukausi tämän jälkeen Jamie Oliver kyseli kadulla tietävätkö ihmiset tämän neuvotun reseptin. Kahdeksan kymmenestä ihmisestä vastasi myöntävästi.

Miksi emme me tekisi samoin? Ei ole mitään hävettävää kertoa omista harrastuksistaan muille ihmisille, oli kuulijan ikä sitten mikä tahansa. Näin voisimme dominoefektin tavoin kasvattaa ihmisten tietoisuutta asiasta. Kertomisen voi hyvinkin aloittaa omasta kaveripiiristä - näin kaverisi tietäisivät mitä vapaa-ajallasi teet ja myös saattaisivat kiinnostua harrastuksesta itsekin.

Ongelma nro 3: Joukkueita ei näe kuin LAN-tapahtumissa

Tämä on yksi suurimmista ongelmista Suomessa. Helmikuun lopussa järjestettävään Reaktori-tapahtumaan kysyttiin kahta Counter Strike: Source -joukkuetta näytösotteluun. Hetken tämän jälkeen pystyin lukemaan IRC-kanavalta kuinka ketään ei kiinnosta tulla. Miksi ihmeessä ei?

Tapahtumaan osallistuminen on tietysti kallista joukkueelle tai organisaatiolle, mutta mikäli haluamme mainostaa omaa toimintaa, ovat tämäntapaiset tapahtumat pakollisia ja vain hyväksi harrastuksellemme.

Suomessa on tällä hetkellä kolme Internet-kahvilaa, joissa käy kuukauden aikana noin 0.000001% pelaajista pelaamassa. Pelkäävätkö suomalaiset kanssakäymisiä muiden kuin tuttaviensa kanssa? Mahdollista. Jos mietitään miksi pelikahvilat eivät ole avosylin ottamassa joukkueita siipiensä suojaan, syy on yksinkertainen. Klaanit eivät pelaa kahviloissa, joten yhteistyön hyöty on nolla. Myöskään tästä syystä uusia Internet-kahviloita ei tule Suomeen ennen kuin nuoriso saadaan käymään edes näissä nykyisissä. Kukaan yrittäjä ei halua ottaa sitä riskiä että tilat jäisivät tyhjiksi.

Ongelma nro 4: Televisiointi

Televisiointia tulisi hoitaa ammattitaitoisesti, kuten oikeata TV-ohjelmaa. Mikäli ohjelma näyttää laadukkaalta, on suurempi todennäköisyys että se TV:seen vielä päätyy. Korkean tason saavuttamiseksi ohjelmien toteuttamista tulee kannustaa ja motivoida, koska kaikkine järjestelyineen ja valmisteluineen se on todella aikaa vievää puuhaa.

Näin voit helposti auttaa: ensi perjantaina viettäessäsi iltaa kaveriporukalla, ehdota että tavanomaisen leffan tai sarjamaratonin sijasta katsottekin eSports-lähetystä. Hyviä kanavia voi kaivella vaikkapa täältä. Idea tuskin saa aluksi kovin suurta kannatusta, mutta saattaa hyvinkin herättää mielenkiinnon myöhemmin. Pienikin kipinä saattaa sytyttää kunnon roihun - ja niitä kipinöitähän me tässä haluamme luoda.

kuva


Ongelmien lähde ja ensimmäinen apukeino

Jos haetaan yhtä syytä ongelmille, on se meidän pelaajien asenne. Ei tule sortua siihen mitä vanhempamme harrastuksesta ovat mieltä, vaan olla ylpeä ja näyttää se myös muille. Pelkällä asennemuutoksella voi saada huikeita tuloksia ja juuri sitä tällä hetkellä kaivataan. Nykyinen nuiva suhtautuminen pelaamiseen on muutettavissa, kunhan siihen vain uskotaan. Uskotko sinä?


Alkuperäisen tekstin on kirjoittanut Warrior.


Uusimmat
Arvostelussa Battleborn
Arvostelussa HyperX Cloud Revolver
Arvostelussa Quantum Break
Arvostelussa Rainbow Six: Siege
Arvostelussa Asus ROG GR8
Arvostelussa Asus ROG G501J
Arvostelussa Asus ROG G20
Arvostelussa Asus ROG PG278Q
Arvostelussa Asus ROG Sica
Arvostelussa Cities: Skylines

MAINOS

MAINOS



KOMMENTIT (21)

<<12>>

avatar
martinreedsoffline
15.08.2022 11:32
#21
Mielestäni valtio ei kiinnitä tähän paljon huomiota. Ehkä sinun on kehitettävä oikea laji. Esimerkiksi rakastan golfia ja ostan golfvaatteita promokoodeilla https://promo-codes.fi/alennuskoodit/rohnisch, se säästää rahaa, etsin aina paikkaa ostaa jotain arvokasta
Viestiä on muokattu: 16.08.2022 16:49
Osallistu keskusteluun ja rekisteröidy sivustolle.
Lukossa alkuun 

<<12>>

© Copyright 2004 - 2021 Finnish Gaming Community ry
Contact » Mediatiedot » Rekisteriseloste » Käyttöehdot » Ylläpitäjät » Yhteistyössä » Palaute » Uutisvinkki » Hae ylläpitoon » RSS » 0.0676 sekuntia
Nebula
EA
SEUL ry
Battlefield 1942
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Vietnam
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2142
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield Heroes
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 1943
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company 2
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 3
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 4
Uutiset
Call of Duty
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: United Offensive
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 4
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: World at War
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Modern Warfare 2
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Black Ops
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Modern Warfare 3
Uutiset
Call of Duty: Black Ops 2
Uutiset
Half-Life 2
Pelitiedot
Tiedostot
Counter-Strike
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Source
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Global Offensive
Uutiset
Team Fortress 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead 2
Uutiset
Pelitiedot
Portal 2
Uutiset
Pelitiedot
Indie-pelit
Uutiset
Lanit
Uutiset
Medal of Honor: Warfighter
Uutiset
ShootMania
Uutiset
Starcraft 2
Uutiset
Pelitiedot