Järjestelmän suositusvaatimukset: Käyttöjärjestelmä:Windows 7 64-Bit Prosessori: Quad-Core CPU RAM: 4 GB Levytila: 20 GB Grafiikka: Nvidia GeForce GTX 560 / ATI Radeon 6950 Äänikortti: DirectX-yhteensopiva | Testilaitteisto: Käyttöjärjestelmä: Windows 7 64-Bit Prosessori: Intel i5 750 Muisti: 4 GB Näytönohjain: ATI Radeon HD 5770 |
Battlefield 3 saapui suurella ryminällä pelaajien keskuuteen lokakuussa. Peliä luvattiin kehittää ensisijaisesti PC:lle, mutta myöhemmin puheet pyörrettiin. Battlefield 3:sta piti tulla myös enemmän Battlefield 2:n seuraaja, kuin Bad Companyn uusi osa, mutta kuinka tässä kävikään? Gaming.fi otti Battlefield 3:n ja sen ensimmäisen karttapaketin, Back to Karkandin lahjomattomaan testipenkkiinsä ja kaivoi pelin sisimmän olemuksen kaikkien luettavaksi.
Yksinpeli:
Tarina seuraa monista elokuvista ja peleistä tuttua juonta, jossa päähenkilö on kuulusteltavana seurauksena teoistaan. Kysymysten lomassa pompitaan erinäisissä taisteluissa ja tapahtumissa muistikuvien ohjaamana. Juonellisesti tämä on tietenkin helppo ratkaisu, sillä kyseisellä verukkeella pääsee tarjoamaan pelaajalle monipuolisia kokemuksia ilman, että asioiden välille tarvitsee rakentaa sen kummempaa siltaa kerronnallisesti. Metodi on hieman ylikäytetty nykyään ja muistuttaakin hyvin läheisesti Call of Duty: Black Opsin yksinpelin rakennetta.
Peliin on lisätty uusia tekniikoita, temppuja ja ominaisuuksia, joiden avulla siitä ollaan saatu hieman omaperäisempi kilpailijoihin verrattuna. Tuhoutuva maasto on yksi niistä, mutta myös pienempiä yksityiskohtia on viilattu, jotta saavutettaisiin riittävä autenttisuuden taso. Erikoispiirteitä lisäämällä pelistä onkin saatu mukavan omalaatuinen ja ideoiva. Valitettavasti osa näistä lisäyksistä on ennemminkin rasite. Esimerkiksi lentoon lähtiessä suoritetaan lentoonlähtötarkastus, jossa pelaaja vilkuilee ympäriinsä ja tutkii toimivatko siivekkeet. Näppäinten opettelun kannalta tekniikka on näppärä, realistisuuden kannalta ei niinkään.
Kun pelimoottorina on FrostBite 2.0, ei kenenkään luulisi ihmettelevän pelin kauneutta. Kuitenkin monessa kohdassa pelin maisemat jopa säväyttivät kauneudellaan ja tunnelman pysyvyyden takaa tietenkin aivan uskomattoman loistava äänimaailma. Maisemien ja tehtävien vaihtuessa peli on yksinkertaisesti yksi kauneimmista peleistä, joita on tähän asti julkaistu. Taistelutilanteet eivät ole koskaan tuntuneet yhtä aidoilta - ainakaan grafiikkojen tai äänimaailman puolesta.
Kauneudesta huolimatta yksinpelin alta puskee selvästi tunne, jossa peli ohjaa pelaajaansa kädestä pitäen. Kaukaiselta tuntuvat ajat, jolloin pelaaja sai tehdä oikeasti omia ratkaisuja pelin kulun suhteen. Välillä on suorastaan raivostuttavaa, kuinka peli ottaa pelaajan ohjat omiin käsiinsä ja käytännössä estää kaikki muut mahdolliset toiminnot, kuin eteenpäin liikkumisen ja hiirellä tuijottelun.
Myös monia tehtäviä pelatessa huomaa, kuinka taistelusta selviää ainoastaan toteuttamalla kohtauksen kuten pelintekijät ovat sen suunnitelleet. Osassa tehtävistä vihollissotilaita tulee loputtomasti, kunnes pelaaja ampuu kaksi vihollista, jotka peli on mukavasti merkannut suurilla oransseilla neliöillä. Valitettavasti nämä kohtaukset eivät jääneet yksittäistapauksiksi, vaan samanlainen prosessi jatkui pelin edetessä useaan eri otteeseen. Tämän lisäksi peli kärsii joistain bugeista, jotka paljastuvat varsinkin pelin putkimaisuuden johdosta. Pelaaja saattaakin löytää itsensä tilanteesta, jossa jokin ei vaan yksinkertaisesti toimi ja ainut tapa korjata asia on ladata peli aikaisemmasta checkpointista.
Kokonaisuudessaan yksinpeli on upealta näyttävä ja kuulostava näytös, joka kuitenkin kärsii aikakautensa ongelmista, siis siitä kun pelistä tehdään liian suoraviivainen. Maisemat ovat kuitenkin niin kauniita, että pelin tunnelma pysyy hyvänä alusta loppuun saakka. Yksinpelillä ei hirveästi uudeelleenpeluu-arvoa ole, mutta kertaalleen pelattuna se tarjoaa mukavan ja monipuolisen toimintapläjäyksen.
Yksinpelin lisäksi Battlefield 3 tarjoaa mahdollisuuden taistella tehtäviä läpi myös kaverin kanssa. Co-op-tehtävissä taistellaan samantapaisissa tehtävissä kuin yksinpelissäkin, mutta taistelupari vierellä. Co-op-tehtävien suorittaminen avaa uusia lisävarusteita moninpeliin, sekä mahdollistaa kaverin kanssa toiminnan harjoittelun, esimerkiksi helikopterilla taistellessa.
Moninpeli:
Battlefield-pelisarja on aina ollut massiivinen moninpeli, jossa sotilas pääsee käyttämään sotalaitteistoa maasto-ajoneuvoista panssarivaunuihin ja hävittäjiin saakka. Battlefield 3 ei linjasta poikkea ja siitä löytyy laitteistoa taas isolta skaalalta, kun paluun tekevät myös hävittäjät, joita moni kaipasi jo Bad Companyn aikaan.
Ulkoisesti suurin muutos moninpelissä on tietenkin pelaajien keskuudessa paljon kiistelty Battlelog-ominaisuus, joka korvaa perinteisen alkuvalikon ja pelipalvelinvalikon internet-portaalilla. Idea on mielenkiintoinen, mutta toimiva, varsinkin verrattuina eräisiin viime vuosina julkaistujen pelien palvelinselaimiin, jotka ovat toimineet vaihtelevan huonosti. Pelipalvelimet päivittyvät listaan nopeasti ja filttereitäkin on moneen lähtöön. Portaalin kautta voidaan pitää yhteyttä myös ystäviin, seurata omia statseja tai vaikkapa perustaa oma peliyhteisö. Kaiken hyvän lisäksi Battlelog ja Origin huolehtivat siitä, että pelaajan peli ja pluginit ovat päivityksissä ajantasalla. Kaikki löytyy kätevästi yhdestä portaalista - ja sitä voi käyttää vaikkapa matkapuhelimella niin halutessaan.
Täysin ongelmaton Battlelog ei ole. Originin päälläolopakko tekee systeemistä hieman turhauttavan, kun pelin käynnistäminen vaatii useita eri ohjelmia ja sovelluksia. Myös mahdolliset tekniset ongelmat palvelinpuolella saattavat lamauttaa kaikkien pelaamisen kokonaan. Näin loistava idea on kuihtunut tyydyttäväksi ratkaisuksi. Jos edellämainittuihin ongelmiin sekä tiettyihin rajoituksiin paneudutaan kunnolla päivitysten muodossa, on Battlelogilla mahdollisuus olla seuraavan valikkosukupolven kunniakas esi-isä.
Tietyt asiat vaivaavat pelin käynnistymisenkin jälkeen, kun varsinkin valikot on jätetty puolivalmiin tuntoisiksi (konsolimaisiksi?). Äskettäin päivityksessä paranneltu squad-järjestelmä tuntuu vieläkin hieman kömpelöltä ja spawnipaikan valitseminen ei onnistu kartasta valitsemalla. Kaiken lisäksi valikot eivät ole aina edes käytettävissä, vaan niitä pääsee käyttämään vasta spawnattuaan.
Moninpeli tarjoaa mitalien ja arvonimien kerääjille töitä pidemmäksikin aikaa, sillä suurin osa varusteista ja lisälaitteista on jonkinlaisen saavutuksen takana. Lisävarusteita kerätään niin arvonimen, tappojen kuin pisteidenkin avulla. Mahdollisuuksia on monia, sillä aseisiin voi vaihtaa haluamansa tähtäimen, äänenvaimentimen tai vaikkapa taktisen valon. Myös ajoneuvot on otettu mukaan tähän unlock-rumbaan, kun osa ajoneuvojen ominaisuuksista aukeaa vasta tietyn pistemäärän jälkeen.
Erikseen lisävarusteista tarvitsee ihmetellä taktisten valaisulaitteiden ideaa. Käytännössä tämä lamppu häikäisee vastustajasi vaikka kirkkaassa päivänvalossa, tehden vihollisesta käytännössä sokean lampunkantajaa päin katsoessa. Sama ominaisuus on myös lasertähtäimissä, jotka vaikeuttavat takaisin ampumista huomattavasti. Vaikka taskulamput paljastavatkin niiden käyttäjänsä, silti täytyy ihmetellä, mitä moiset lisälaitteet tuovat pelille. Luvassa on lähinnä kiroilua ja hammasten kiristystä, kun lampun käyttäjiä vastaan ei ole mahdollista ottaa rehellistä tulitaistelua - missä ovat taktiset aurinkolasit?
Lisäksi ihmetystä herättää idea, joka tekee aloittelijan ajoneuvoista heikompia kuin mitä ne ovat kokeneemman taistelijan käsissä. Jo pelkkä kokemus tuo ansioituneemmalle taistelijalle etulyöntiasemaa, mutta miksi aloittelijan täytyy olla myös teknisestikin altavastaaja? Tämä ongelma korostuu varsinkin taivaalla, kun peliä enemmän pelanneella on lukittavia ohjuksia, eikä vasta-alkajalla ole edes flareja, joilla torjua niitä.
Itse pelattavuus Battlefield 3:ssa on hyvää tasoa. Edellämainittuja huomioita lukuun ottamatta pelaaminen on nautinnollista, ja sanotaan se nyt vielä kerran; uskomattoman hyvännäköistä. Hitboxit tuntuvat olevan suhteellisen hyvin paikoillaan ja peli toimii moitteettomasti. Teknisesti peli on kuitenkin aika raskas, joten laitteiston täytyy olla kunnossa ennen kuin taistelusta pääsee nauttimaan täysin siemauksin. Positiivista on kuitenkin se, että kartat latautuvat mukavan nopeasti, joten suurempia odotteluja pelissä ei ole. Tuhoutuva ympäristö antaa oikeasti mahdollisuuksia uusille hyökkäys- tai ampumissuunnille ja tekee taisteluista monipuolisempia.
Myös kartat edesauttavat autenttisuuden tuntua, kun taisteluympäristöt ovat hyvin suunniteltuja ja kuvattuja. Metsän siimeksessä tuntuu oikeasti metsältä, kunnes kaikki puut on kaadettu pommien ja muun väkivaltakoneiston ansiosta. Mukana on myös ahtaita kaupunkikarttoja, joiden intensiivinen taistelu ja tunnelma ovat kohdallaan. Suurin osa kartoista on komeuden lisäksi myös toimivia taisteluympäristöjä, eikä isompia lapsuksia kenttäsuunnitteluun ole jäänyt.
Vanhoja pelaajia miellyttävät varmasti joulukuussa myös PC:lle ja Xboxille julkaistu karttapaketti, jossa on mukana vanhoja Battlefield 2 -karttoja. Nämä kyseiset kartat tuovat useammalle vanhalle konkarille melkein kyyneleen silmään muistojen muodossa, kun uudelleen masteroidut legendaariset kartat tarjoavat rakasta, tuttua taistelua uusien mausteiden kera. Frostbite 2 -pelimoottorin grafiikat tuovat vanhoille kartoille aivan uusia ulottuvuuksia, eikä Wake Islandia ihastellessa voi muuta kuin huoahtaa kartan kauneudelle. Aivan suoria kopioita kartat eivät ole, mutta muutokset ovat auttaneet alkuperäisten ongelmissa ja vanhat klassikot ovatkin paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen.
Yhteenveto:
Battlefield 3 oli yksi vuoden odotetuimmista peleistä ja se ottikin paikkansa melko vakuuttavasti. Valitettavasti monia pelillisiä seikkoja on kuitenkin uhrattu ulkoasun takia. Uhrauksista huolimatta, Battlefield 3 on yksi vuoden parhaimmista pelijulkaisuista, vaikkakaan se ei lämmitä kaikkia Battlefield-veteraaneja, jotka odottivat julkaisusta seuraajaa Battlefield 2:lle.
Plussat [+] + Battlelog + KOMEAT grafiikat + LOISTAVA äänimaailma + Tuhoutuva maasto | Miinukset [-] - Valikot - Pelilliset uhraukset - Yksinpelin putkimaisuus |
Arvosana: 8/10
Lisää parempilaatuisia kuvia, paremmilla grafiikoilla (kiitokset kuvista iArskalle):
MAINOS
MAINOS
<<12>>
16.12.2011 17:17
#1
16.12.2011 17:28
#2
Valikko järjestelmää saisi todellakin parannella, pitää klikata erilaisia kuvakkeita viitisen kertaa ennen kuin pääsee valitsemaan toisen tähtäimen.
Team: -dfn-
16.12.2011 17:45
#3
Tuohon taskulamppukohtaan näen kuitenkin tarpeelliseksi jättää eriävän mielipiteeni.
Nuo lamputhan nerffattiin 6.12, minkä jälkeen niistä ei ole ainakaan itselleni ollut suurempaa haittaa. Sisätiloissa ja lähietäisyksillä ne tuovat taktista etua, mutta ainakin itselle taskulamppuvastustajat on kaikkein helpoin tappaa, kun ne huomaa jo kaukaa ja voi tappaa turvallisen välimatkan päästä.
Muutenkin tuo itsenäisyyspäivän päivitys muutti peliä paljon parempaan suuntaan kun kiväärien tarkkuus sarjatulella heikkeni ja ennenkaikkea ne ssaakelin infrapunatähtäimet nerffattiin tuonpuoleiseen.
edit: mitkä asetukset oli arvostelussa käytössä?
16.12.2011 17:49
#4
Ja onhan se tosiaan aika kauheaa että jeteissä ei ole aluksi edes flareja, kyllä ne nyt ainakin pitäisi löytyä vakiona.
IRNV scope oli myös hyvin mielenkiintoinen, ensin suorastaan liian hyvä, mutta nyt sillä ei sitten näe esimerkiksi tunnelissa yhtään mitään.
Yksinpeliä en jaksanut kuin pari ekaa tehtävää.
Team: [KG]
16.12.2011 18:22
#5
BF sarja mielestäni kunnioittaa ostajaansa ja tuntuukin että pelaajia on kuunneltu. Siitä lisäpisteitä EA,lle.
16.12.2011 18:54
#6
Team: NP|
16.12.2011 19:07
#7
Näköjään yleinen tapa antaa sekä mw3, että bf3 samat pisteet.. :)
Tuohon taskulamppukohtaan näen kuitenkin tarpeelliseksi jättää eriävän mielipiteeni.
Nuo lamputhan nerffattiin 6.12, minkä jälkeen niistä ei ole ainakaan itselleni ollut suurempaa haittaa. Sisätiloissa ja lähietäisyksillä ne tuovat taktista etua, mutta ainakin itselle taskulamppuvastustajat on kaikkein helpoin tappaa, kun ne huomaa jo kaukaa ja voi tappaa turvallisen välimatkan päästä.
Muutenkin tuo itsenäisyyspäivän päivitys muutti peliä paljon parempaan suuntaan kun kiväärien tarkkuus sarjatulella heikkeni ja ennenkaikkea ne ssaakelin infrapunatähtäimet nerffattiin tuonpuoleiseen.
edit: mitkä asetukset oli arvostelussa käytössä?
Parempaan suuntaan? Mitä vittua? No, ei näemmä kukaan lennä kopterilla. Dicelle itketään nerf nerf että äidin pikku pojatki pärjäis, kun eivät osaa käyttää mitään ajoneuvoja...
Jos ennen pari engiä ownas tankin nii nyt riittää se yks. Kopterilla tv-missilellä ei voi enää osua mihinkään. Pilotin ohjusten ampuminenki piti opetella ihan uusiksi. AA:ta sentää nerffasivat ei ole enää sellane anti(tank,air,infantry).
Team: =BFP=
16.12.2011 19:17
#8
edit: mitkä asetukset oli arvostelussa käytössä?
Parempaan suuntaan? Mitä vittua? No, ei näemmä kukaan lennä kopterilla. Dicelle itketään nerf nerf että äidin pikku pojatki pärjäis, kun eivät osaa käyttää mitään ajoneuvoja...
Jos ennen pari engiä ownas tankin nii nyt riittää se yks. Kopterilla tv-missilellä ei voi enää osua mihinkään. Pilotin ohjusten ampuminenki piti opetella ihan uusiksi. AA:ta sentää nerffasivat ei ole enää sellane anti(tank,air,infantry).
En tiedä tarkoititko nyt että kopteria ei nykyään käytä kukaan, vaiko että oliko koko lause sarkasmia, sillä kopteri on erittäin tehokas tälläkin hetkellä.
Tankilla pärjää aika hyvin, ainakin itse pärjään.
TV-ohjuksella taas osuu kunhan harjoittelee sillä osumaan. Se on vika käyttäjässä ja kuskissa jos ei osu.
16.12.2011 19:44
#9
Team: *CoF* [CoF]
16.12.2011 19:47
#10
16.12.2011 20:05
#11
16.12.2011 20:43
#12
Ihan hyvähän toi bäfä on ollu vaikka siitä melkosia uhkakuvia maalailtiinki jne. Bugit sun muut on aivan normaalia battlefieldeissä ja ne on korjattu ajallaan(jos jaksavat...).
16.12.2011 21:08
#13
16.12.2011 21:29
#14
Ja mielestäni pelin etsiminen on muutenkin kätevämpää selaimen kautta, kuin yrittää tsekata pelin server browserin kautta, joka on yleensä kökkö.
Connectaaminen on kiinni lähinnä master serveristä, peliserveristä sekä tietysti omasta kaistasta. Joskus bf3.exe jämähtää mullakin connectaamisen jälkeen, mutta tuskin se johtuu Battlelogista. Päivityksen jälkeen ei ole toistunut.
Team: Z-Partio
16.12.2011 21:42
#15
16.12.2011 21:47
#16
16.12.2011 21:49
#17
Singolla ei kyllä enää tee hevon helvettiäkään. Pitää ampua vihua päähän että kuolee yhestä. Tämä vituttaa sen takia, koska pitää saaha se 50 tappoo niillä singoilla. Koko engi on iha perseestä.
Sillä kuuluu tuhota ajoneuvoja josta puolestaan tulee tappoja. Ei suoraan jalkaväkeen.
16.12.2011 22:39
#18
Singolla ei kyllä enää tee hevon helvettiäkään. Pitää ampua vihua päähän että kuolee yhestä. Tämä vituttaa sen takia, koska pitää saaha se 50 tappoo niillä singoilla. Koko engi on iha perseestä.
Sillä kuuluu tuhota ajoneuvoja josta puolestaan tulee tappoja. Ei suoraan jalkaväkeen.
Sillon ku niitä tappoja pitää saaha nii olkoon vaikka koira niin sitä ammutaan perkele. Jos ei sinko tapa ihmistä ku ammutaan korvan juureen nii jossain vikaa. Mutta kunhan oon saanu tuon viimesen engiaseen, niin tuskin pelaan engillä pitkiin aikoihin.
16.12.2011 22:44
#19
En tiä muista, mutta itse vaan tykkään yksinkertasesti lukea paperiversiosta käyttöohjeita..
17.12.2011 01:45
#20
Aikuisten oikeestaan pahin moka täs pelissä on kunnollisen manuaalin puuttuminen. Tos online tms. manuaalista tuntuu puuttuvan yhtä jos toista namiskaa ja on piirunverran haastava muistaa yhdellä lukukerralla kesken vaikkapa moninpeliä jotain tulen vaihtamista näin aluksi.
En tiä muista, mutta itse vaan tykkään yksinkertasesti lukea paperiversiosta käyttöohjeita..
kakkalla on kiva lukea käyttöohjeita
<<12>>