
Tiesitkö, että
Red Orchestra 2:ta pelataa yhä kilpailumielessäkin? Näiden keskus nimeltä
TWI Ladder avaa uuden kauden Stalingrad Cupin merkeissä muutaman päivän päästä, jolloin lisätietoja avautuu enemmän ja ilmoittautuminen avautuu. Haastattelimme Suomen kenties kovimman RO2-aktiiviklaanin perustajaa,
=RAGE= Suugia.
Tervehdys, Suugi! Esittelisitkö itsesi ja tiimisi?

Terve! Olen täysin suomalaisen RO-klaani =RAGE=:n perustajajäsen. Perustimme klaanin vuonna 2009 Red Orchestra:Ostfront-peliin. Jäsenillämme on pitkän linjan kokemusta RO-peleistä aina modiajoilta saakka. Meitä on tällä hetkellä noin kymmenen aktiivia ja olemme yksi vahvimmista RO-klaaneista. Viime syksynä menestyimme Rising Storm-cupissa sekä Tripwiren järjestämissä Territory- ja Countdown-laddereissa.
TWI Ladderin uusi kausi alkaa muutaman päivän päästä The Stalingrad Cupilla. Voisitko esitellä ladderia yleisesti?

TWI Ladder on RO2:n kilpapelaamisen keskipiste. Ladderia pyörittää vapaaehtoisten joukko ja pelintekijä Tripwire on asettanut laddereihin ja turnauksiin palkintorahaa. Toivottavasti palkintoja on luvassa jatkossakin. Ladderista löytyy käytännössä kaikki aktiiviset RO-klaanit.
Miten olette valmistautuneet TWI Ladder 2014:een? Onko muita turnauksia tiedossa?

Olemme juuri palanneet kahden kuukauden "joululomalta". Kävimme tuhlaamassa palkintorahojamme ja parantamassa taisteluhenkeä Tallinnassa autokannen alta käsin. Aloitimme harjoitusmatsit tällä viikolla ja tarkoituksena on lähteä hiomaan pelituntumaa ja kisaamaan Stalingrad cupin voitosta. =RAGE= voitti Tripwiren edellisen Pacific Storm turnauksen, jossa pelattiin Rising Stormin karttoja, joten kunniaa on puolustettavana.
Tarkoituksena on osallistua Tripwiren järjestämiin turnauksiin ja tietenkin myös laddereihin. Odotamme myös uuden pelimoodin Search & Destroyn julkaisua, joka tulee mahdollistamaan klaanipelaamisen myös pienemmällä porukalla.
Millainen RO2-skene yleisesti on? Kuinka laajasti sitä pelataan kilpailumielessä Suomessa?

RO2-skene koki suuren pettymyksen pelin ollessa julkaisuhetkellä aivan liian keskeneräinen. Moni klaani lopetti pelaamisen eivätkä ole valitettavasti palanneet pelin pariin myöhemmin. Tällä hetkellä pelistä on korjattu suurimmat bugit ja pelattavuus on minusta varsin hyvä ja uniikki verrattaessa muihin FPS-peleihin. Mikäli peli olisi julkaistu noin 6-12 kuukautta myöhemmin tilanne olisi varmasti paljon parempi. Tulevaisuuden valopilkkuna voi olla jo yllä mainitsemani search&destroy-moodi, jossa pelattaneen 4on4. Beta-testeissä tämä pelityyppi on vaikuttanut lupaavalta.
Klaanien määrää on vaikea arvioida, mutta se lienee parinkymmenen paikkeilla. Suomessa ei ole ollut kilpailevalla tasolla muita klaaneja sitten alkuhuuman. Yleisesti ottaen skene painottuu Eurooppaan. Jostain syystä amerikkalaiset eivät ole koskaan kiinnostuneet itärintaman taisteluista, mutta eipä niitä high ping-matseja ikävä ole.
RO-skenen suurin ero muihin FPS-peleihin on sen ikärakenne. Peliä pelaa keskimäärin selvästi varttuneempi porukka. Pelissä on myös aluksi melko suuri oppimiskynnys, joka saa monen jättämään pelin sikseen, mutta mikäli peliin jaksaa tutustua, ei varmasti pety. Klaanipelaamista voin suositella kaikille ja englantia puhuviin klaaneihin on helppo päästä. Mekin olemme uusista suomalaisista pelaajista kiinnostuneita, mutta rima ei ole kovin alhaalla toistaiseksi. Olemme kuitenkin avoimin mielin uusien pelaajien suhteen mikäli on tarpeeksi halua kehittyä ja olla aktiivinen.
Kuvailisitko, millaista RO2:n pelaaminen on yleisesti muihin FPS-peleihin verrattuna? Miten pelaaminen tapahtuu vaihe vaiheelta, esimerkiksi eri hahmoluokkien osalta? Eroaako kilpapelaaminen kovastikin publapelaamiselta?

RO2 on pelinä hidastempoisempi kuin kilpailevat pelit. Peli vaatii enemmän malttia ja oppimiskynnys on korkea. Pelkästään päättömästi ryntäilemällä päätyy hyvin äkkiä poistamaan pelin. Pelin mekaniikan oppiminen on hyvin palkitsevaa ja ww2-peleistä pitävät pelaajat todennäköisesti tykästyvät siihen. Publapelaamista ei voi oikeastaan lainkaan verrata klaanipelaamiseen. Valitettavasti turhan usea publaserveri on 64-slotin adhd kaaosta. Optimi pelaajamäärä publalla olisi minusta noin 32-pelaajaa. Tällöin muutaman kaverin porukkakin voi hyvin vaikuttaa oman tiimin tekemiseen paremmin ja mitä vähemmän pelaajia, sen enemmän oma taitotasokin auttaa.
Hahmoluokkia on useita ja ne ovat hyvin erilaisia. Jokainen osaa pelata SMG:llä ja painaa pitkin tannerta nappi pohjassa PPSh:n kanssa, jopa minä. Vaikein ja kenties palkitsevin luokka on ihan perus kiväärimies. Kivääri on pelin monipuolisin ase ja oikeissa käsissä myös parhaasta päästä. Uusille pelaajille suosittelen joko SMG:itä tai kivääriä. Kevytkonekivääri ja tarkkuuskivääri ovat aloittelijalle turhaa hifistelyä.
Kilpapelaamisessa korostuu yksilön tiimipelaamistaidot. Publalla on helppo saada korkeita pistemääriä, mutta pelaaja voi silti olla täysin turisti klaanimatseissa. Vastustajien taso on korkeampi ja pelissä on huomattavasti enemmän taktisia piirteitä. Matsit pelataan pääasiassa 6on6, mutta isompiakin matseja pelataan mikäli molemmilla klaaneilla on enemmän ukkoja linjoilla. Tärkeintä on siis taito kommunikoida ja noudattaa annettuja käskyjä, jolloin koko tiimin paletti pysyy ehjänä. Huonommatkin yksilöt kaatavat taitavamman porukan RO:ssa mikäli joukkuepeli on kunnossa.
Mitä tulevaisuuden suunnitelmia teillä on ja mitä tavoitteita olette asettaneet tälle vuodelle?

Tavoitteena ja toiveena on pitää ydinporukka aktiivisena. Tämä ei tietenkään ole pelkästään meistä kiinni, vaan myös muita klaaneja tulee löytyä tarpeeksi. Valtaosa meistä on tuntenut toisensa jo lähes 10 vuotta, joten näemme toisinaan myös ruutujen toisella puolella. Kilpailullisessa mielessä tähtäämme turnausten ja ladderien kärkipäähän ja olemme luottavaisia siitä, että onnistumme tässä.
Mikäli RO2-klaaniskene menee liian inaktiiviseksi, todennäköisesti etsimme jonkun muun pelin, jota ainakin osa porukasta pelaisi. Emme pistä myöskään pahaksi jos löydämme pari uutta osaavaa ja aktiivista ukkoa riveihimme. Meihin voi ottaa yhteyttä Quakenetissä #=RAGE= -kanavalla.
Kuka on paras riflemies?

Parhailla riflemiehillä on yleensä myös suurin ego. Meidän klaanissamme tästä tunnetaan parhaiten WengWongChu. Kärkiluokan riflemiehet ovat yleisesti ottaen harvassa ja monella on taustaa RO1:stä. Nämä pelaajat erottuvat muista sijoittautumisen, refleksien ja lonkalta tähtäämisen suhteen.
Kiitoksia haastattelusta! Loppusanat?

Kiitän kaikkia haastattelun lukeneita ja suosittelen poimimaan pelin
Steamista! Peli löytyy melko usein alelaaristakin ja se irtoaa halvimmillaan muutamalla eurolla. Pelille kannattaa myös antaa hieman aikaa eikä tyrmätä sitä muutaman ensimmäisen session perusteella. Mikäli olet pelannut pääasiassa CoDeja ja BF:ää, tulet varmasti kokemaan kulttuurishokin!
Linkkejä:
1
09.02.2014 19:50
#1
1