Porin Winnovassa on jälleen päättynyt Insomnia-pelitapahtuma, joka järjestetään joka vuosi viikolla 43. Vaikka useimpien käsityksien mukaan Pori ei houkuttele ihmisiä Keski- ja Etelä-Suomesta, Insomnia on silti yksi Suomen merkittävimmistä laneista, jossa on mukana eSportsia. Miltä tapahtuma vaikutti kokonaisuudessaan ja ketkä voittivat?
Turnausten loppusijoitukset ja linkit tuloksiin:
Viime vuoteen nähden streamiin on panostettu kunnolla, sillä kanavia oli useampia kuin yksi ja jokaiselle suurimmalle turnaukselle oli oma castinsa. Insomnialle iso plussa siitä, kun ovat pitäneet tarpeellisimmat turnauksia koskevia tietoja yhden osoitteen takana (live.insomnia.fi).
Isoimmat turnaukset olivat pääosin onnistuneet teknisesti, niitä striimattiin laadukkaasti ja aikataulutkin pitivät hyvin. Welmu, Elfi ja Sotalan veljekset pitivät StarCraft 2 -turnausta kovatasoisena ja etenkin Serralin ylläripyllärit semifinaalista alkaen TonTTU & shAsur -selostajaparineen tekivät matseistaan mielenkiintoista seurattavaa. Dota 2:ssa puolestaan castaamista hoitivat Pawsaur & Matsimoko -selostajapari, joka tavattiin viime Assemblyilla.
Muutama vuosi sitten Suomen laneilla vielä pientä suosiota nauttinut League of Legends on noussut Suomessa ja maailmalla aivan uskomattoman suureksi ilmiöksi. Tapahtumassa ei voi välttyä sitä pelaavilta ihmisiltä, ja tapahtumassa ollut hyvin turnaus oli suosittu osallistujien ja katsojien keskuudessa, sekä hyvin järjestetty. Paikan päälläkin finaali keräsi katsomon täyteen innokkaita ihmisiä, jotka tulivat katsomaan 1MustFall & Oko -selostajaparin castaamia otteluita.
Tapahtumaan suunniteltu Counter-Strike: Global Offensive -turnaus peruuntui joukkueiden puutteen takia ja muuttui kahden joukkueen hupiotteluksi pienillä tuotepalkinnoilla. Suomessa ja maailmalla vallitseva yleinen trendi on FPS-pelien syrjäytyminen MOBA- ja strategiapelien tieltä hieman pienempään asemaa, joka johtuu pääsääntöisesti uusien kilpailullisten FPS-pelien puutteesta ja suosion yleisestä laskusta. Turnaus olisi todennäköisesti toteutunut, jos palkinnot olisivat suuremmat ja muotona toimisi NON-BYOC, kuten paneelikeskustelussa mainittiin.
Konsolipuolella pelattiin pääosin taistelupelejä, kuten Porin laneilta voikin odottaa. Tekken Tag Tournament 2 toimi tälläkin kertaa taistelupelien pääturnauksena streamin kerta ja lisäksi siellä oli eriskummalisena pelinä nimeltä The King of Fighters XIII. Urheilupelien osalta turnauksina ei ollut muita kuin Fifa 14, jota myös allekirjoittanut kävi pelaamassa, huonolla menestyksellä tietenkin. Turnaus ei valitettavasti houkutellut Poriin Suomen parhaimpia pelaajia ja olisipa ollut joku änäriturnauskin.
Suomalaisen eSportsin huipulle syöksähtäneelle ENCE eSports -organisaatiolle lanien tulos oli paras mahdollinen. Ensimmäinen ja toinen sija StarCraft 2:sta sekä ensimmäinen sija Tekkenistä ovat suorastaan erinomaisia suorituksia. Myös ENCEn ständi tapahtumassa oli Suomen mittakaavassa erittäin korkealaatuinen peli- ja tuote-esittelyineen.
SEUL ry oli mukana tukemassa koko tapahtumaa niin pelaajien kuin myös järjestelyjen osalta. Pelaajaloungen tilat olivat mahtavat, sillä sitä pidettiin auki turnauksien aikana, ruokaa ja juotavaa oli saatavilla ja selostettuja streameja pääsi katselemaan pehmeillä sohvilla. Lisäksi hallituksen jäseniä oli lähes aina paikalla ja tiloissa esiintyi paljon vuorovaikutusta.
Insomnia-tapahtumajärjestely palveli kaikenkasvoisia kävijöitä ja allekirjoittaneelle jäi ehkä paras jälkifiilis ikinä, mitä olen Porista saanut. Konepaikat myytiin täyteen, kävijöitä tuli noin 600 ja oltavat olivat mitä luksusmaiset. Vaikka tapahtuma oli elektronisen urheilun osalta Suomen suurimpiin laneihin nähden pieni, olen tyytyväinen. Nähdään siis taas ensi vuonna!
Turnausten loppusijoitukset ja linkit tuloksiin:
StarCraft 2 HOTS NON-BYOC 1on1 - Tulokset 1. Joona "Serral" Sotala - 600¤ 2. Samuli "elfi" Sihvonen - 300¤ 3. Vesa "Welmu" Hovinen - 100¤ 4. Joona "Protosser" Sotala - 50¤ Dota 2 BYOC 5on5 - Tulokset 1. Warcry MaeY - 300¤ + online-turnauksen semifinaaliin 2. Amerikan Kotka - 150¤ + online-turnauksen neljännesfinaaleihin League of Legends BYOC 5on5 - Tulokset 1. Wonder Girls - 700¤ 2. ONE FOR ONE - 300¤ 3. Astral Disorder - Tuotepalkinto | Dota 2 Online - Tulokset 1. Risk - 100¤ 2. Almost Decent - 50¤ Quakeworld NON-BYOC 1on1 - Tulokset 1. Medar - 60¤ 2. ExedoL - 40¤ 3. Opa - Tuotepalkinto Tekken Tag Tournament 2 - Tulokset 1. Jyrke "Killerdoll" Savolainen - 300¤ 2. Lari "Tofma" Kaaresmaa - 150¤ 3. Jaakko "Trukki3" Saharinen - 50¤ Fifa 14 - Tulokset 1. Skoni - 75¤ 2. Deltax - 25¤ |
Viime vuoteen nähden streamiin on panostettu kunnolla, sillä kanavia oli useampia kuin yksi ja jokaiselle suurimmalle turnaukselle oli oma castinsa. Insomnialle iso plussa siitä, kun ovat pitäneet tarpeellisimmat turnauksia koskevia tietoja yhden osoitteen takana (live.insomnia.fi).
Isoimmat turnaukset olivat pääosin onnistuneet teknisesti, niitä striimattiin laadukkaasti ja aikataulutkin pitivät hyvin. Welmu, Elfi ja Sotalan veljekset pitivät StarCraft 2 -turnausta kovatasoisena ja etenkin Serralin ylläripyllärit semifinaalista alkaen TonTTU & shAsur -selostajaparineen tekivät matseistaan mielenkiintoista seurattavaa. Dota 2:ssa puolestaan castaamista hoitivat Pawsaur & Matsimoko -selostajapari, joka tavattiin viime Assemblyilla.
Muutama vuosi sitten Suomen laneilla vielä pientä suosiota nauttinut League of Legends on noussut Suomessa ja maailmalla aivan uskomattoman suureksi ilmiöksi. Tapahtumassa ei voi välttyä sitä pelaavilta ihmisiltä, ja tapahtumassa ollut hyvin turnaus oli suosittu osallistujien ja katsojien keskuudessa, sekä hyvin järjestetty. Paikan päälläkin finaali keräsi katsomon täyteen innokkaita ihmisiä, jotka tulivat katsomaan 1MustFall & Oko -selostajaparin castaamia otteluita.
Tapahtumaan suunniteltu Counter-Strike: Global Offensive -turnaus peruuntui joukkueiden puutteen takia ja muuttui kahden joukkueen hupiotteluksi pienillä tuotepalkinnoilla. Suomessa ja maailmalla vallitseva yleinen trendi on FPS-pelien syrjäytyminen MOBA- ja strategiapelien tieltä hieman pienempään asemaa, joka johtuu pääsääntöisesti uusien kilpailullisten FPS-pelien puutteesta ja suosion yleisestä laskusta. Turnaus olisi todennäköisesti toteutunut, jos palkinnot olisivat suuremmat ja muotona toimisi NON-BYOC, kuten paneelikeskustelussa mainittiin.
Konsolipuolella pelattiin pääosin taistelupelejä, kuten Porin laneilta voikin odottaa. Tekken Tag Tournament 2 toimi tälläkin kertaa taistelupelien pääturnauksena streamin kerta ja lisäksi siellä oli eriskummalisena pelinä nimeltä The King of Fighters XIII. Urheilupelien osalta turnauksina ei ollut muita kuin Fifa 14, jota myös allekirjoittanut kävi pelaamassa, huonolla menestyksellä tietenkin. Turnaus ei valitettavasti houkutellut Poriin Suomen parhaimpia pelaajia ja olisipa ollut joku änäriturnauskin.
Suomalaisen eSportsin huipulle syöksähtäneelle ENCE eSports -organisaatiolle lanien tulos oli paras mahdollinen. Ensimmäinen ja toinen sija StarCraft 2:sta sekä ensimmäinen sija Tekkenistä ovat suorastaan erinomaisia suorituksia. Myös ENCEn ständi tapahtumassa oli Suomen mittakaavassa erittäin korkealaatuinen peli- ja tuote-esittelyineen.
SEUL ry oli mukana tukemassa koko tapahtumaa niin pelaajien kuin myös järjestelyjen osalta. Pelaajaloungen tilat olivat mahtavat, sillä sitä pidettiin auki turnauksien aikana, ruokaa ja juotavaa oli saatavilla ja selostettuja streameja pääsi katselemaan pehmeillä sohvilla. Lisäksi hallituksen jäseniä oli lähes aina paikalla ja tiloissa esiintyi paljon vuorovaikutusta.
Insomnia-tapahtumajärjestely palveli kaikenkasvoisia kävijöitä ja allekirjoittaneelle jäi ehkä paras jälkifiilis ikinä, mitä olen Porista saanut. Konepaikat myytiin täyteen, kävijöitä tuli noin 600 ja oltavat olivat mitä luksusmaiset. Vaikka tapahtuma oli elektronisen urheilun osalta Suomen suurimpiin laneihin nähden pieni, olen tyytyväinen. Nähdään siis taas ensi vuonna!
MAINOS
MAINOS
1
29.10.2013 12:09
#1
1