Unohditko salasanan?

Valikko
  • Etusivu
  • Keskustelu
  • Artikkelit
  • Tiedostot
  • Galleria
  • Yhteisöt
  • Käyttäjät
  • Palaute
Suodata sisältöä:
  • » BF3
  • » BF4
  • » CoD:BO2
  • » CoD:Ghosts
  • » CS:GO
  • » Dota 2
  • » Indie
  • » Lanit
  • » LoL
  • » SC2
  • » Yleinen
  • » KAIKKI PELIT
Online: 89
Uutiset > Yleinen

Blogi: Visioita tulevaisuudelle osa 1

jaa kirjanmerkki
Yleinen / 16.10.2012 13:00 / Kirjoittanut yonzzuoffline
kuvaLanTrekien järjestäjiin kuuluva Ville Teronen pohtii LanTrekin blogissa kotimaisen eSports-pelaamisen tulevaisuudennäkymiä. Pitkään kytevänä ongelmana on ollut pelaajien heikko sitoutuminen tiimiinsä, mikä hankaloittaa pidempien turnausten järjestämistä ja rahallista panostamista tiimeihin.

-------------------------

Vietimme syyskuun viimeisen viikonlopun Helsingissä SEUL ry:n liittokokouksessa ja Suomen ensimmäisessä eSports-gaalassa. Alunperin tarkoituksena oli julkaista tämä kirjoitus heti kyseisen viikonlopun jälkeen, mutta päätin kuitenkin lopulta viivästyttää julkaisua johtuen gaalan ja liittokokouksen ympärille nousseen hulabaloon seurauksena.

Kuten arvata saattaa, yksi gaalan keskustelunaiheista oli suomalaisen eSportsin tulevaisuus. Kuumimmaksi perunaksi aiheen tienoilta osoittautui jatkuvuuden puute. Nykyisellään pelaajat pomppivat joukkueesta toiseen hetken mielijohteesta. Uusia joukkueita syntyy, vanhoja kuolee ja usein samat pelaajat pyörivät uusissa joukkueissa kunnes historia toistaa itseään. Kaiken kruunaa se, että suomalaisen nettiliigan pituutta rajoitetaan muutamiin kuukausiin siksi että edes muutama joukkue olisi olemassa liigan päätyttyä. Ei ihmekään, että tällaisen päälle on vaikea rakentaa kestävää organisaatiota, joka olisi myös sponsoreiden näkökulmasta vakavasti otettava toimija.

Oma ajatukseni ongelman ratkaisuun alkoi kirkastua gaalan jatkoilla muutaman oluen seurauksena. Entäpä jos koko homman lähestymistapa olisikin organisaatiolähtöistä pelaajalähtöisen sijaan? Jos meillä olisi liiga johon osallistuakseen pelaajan pitäisi kuulua lisenssin ostaneeseen organisaatioon. Lisenssiä ei voisi siirtää toiselle organisaatiolla, eikä se myöskään kulkisi pomppivien pelaajien mukana ympäri skeneä. Uuden organisaation tuominen kesken kauden olisi silti mahdollista, mutta lisenssi olisi hinnoiteltu sillätavoin, että yksittäinen pelaaja/joukkue ei hetken mielijohteesta aloittaisi kesken kauden "puhtaalta pöydältä" uutena organisaationa.

Kokonaisuutenahan idea ei edes ole kovin utopistinen. Tekniset rakenteet liigan ympärillä ovat jo osittain olemassa tai vähintäänkin työn alla. Esimerkiksi SEUL ry:n suunnitteilla oleva pelaajarekisteri lienee helppo tulevaisuudessa valjastaa tukemaan erilaisten liigojen tarpeita. Rekisterin lisäksi useilla suomalaisilla LAN-järjestäjillä on omia ohjelmistoprojekteja joihin kuuluu turnaushallintaominaisuuksia (Nexus, LanWebPortal, solidware jne.). Ei myöskään parane unohtaa Peliliigan tournaments-järjestelmää, joka on ollut ainakin Assemblyillä käytössä. Softan lisäksi SEUL ry:n ja erinäisten LAN-järjestäjien alta lyötyy kasa osaavia game-admineita, erittäin hyvin kytköksissä olevia markkinointimiehiä (sponsorisuhteet!), projektipäälliköitä ja muita raskaan- ja keskiraskaantyön raatajia. Paperilta löytyisi siis tässä kohtaa jo tekniikka, sponsoreita ja osaavia ihmisiä.

Toimisiko tämä sinun mielestäsi? Jos ei, niin mitä pitäisi muuttaa?

Osa 2 tulee sisältämään konkreettisempiä ajatuksia liigan toteutuksesta ja tarvittavista yhteistyötasoista. Tulossa noin kuukauden sisällä.

Kirjoittanut Ville "Infected" Teronen
Uusimmat
Arvostelussa Battleborn
Arvostelussa HyperX Cloud Revolver
Arvostelussa Quantum Break
Arvostelussa Rainbow Six: Siege
Finnwars-pelin joukkorahoitus alkoi
Suomi maailmanmestariksi IeSF:n SC2-turnauksessa
BlizzConissa turnauksia ja uusia pelijulkistuksia
Tamperelaisen peliyhtiö Vasara Entertainmentin Stardust Galaxy Warriors valittu Unite Boston Showcase -näyttelyyn
Killing Floor 2 ja Evolve kokeiltavissa viikonloppuna
Arvostelussa Asus ROG GR8

MAINOS

MAINOS



Edellinen uutinen
Black Ops 2:n Elite on ilmainen
Seuraava uutinen
Ei uudempaa uutista
Haku aihepiirin uutisista
LanTrek 15 tänä viikonloppuna
Assembly Summer aikaistuu viikolla
Assembly Winter 2015: Katseluopas
Perjantaikevennys, vk. 3
Assembly Winterin lipunmyynti alkaa
Avainsanat: Blogi LanTrek SEUL LAN
Tiedätkö aiheen, josta emme ole uutisoineet? Lähetä uutisvinkki!

KOMMENTIT (4)

1

avatar
Jasoniioffline
Team: Z-Partio
17.10.2012 03:30
#1
Case 1: Jos lisenssi toimisi vain kalliina pääsymaksuna kyseiselle kaudelle (ja näin jaettaisiin esim palkintopotissa pois) niin se luultavasti floppaisi, koska joukkueita, jotka pystyvät realistisesti taistelemaan palkintopotista ei valitettavasti ole kovinkaan montaa.

Case 2: Jos organisaatioita olisi enemmän ja niillä olisi varoja, voitaisiin tämä viedä sille asteelle, että lisenssi olisi enemmän osake-tyyppinen ratkaisu itse liigaan, että sitä ei jaettaisi palkintoina pois, vaan sitä pidettäisiin itse liigan päämunana ja liigan mahdolliset voitot (streami&sponsorisopimukset) jaettaisiin palkintojen maksun jälkeen myös "osakkeenomistajille" niiden omistusoikeuksien mukaisesti. Tällä tavoin organisaatioiden panostus liigaa kohtaan voisi poikia heille myös ylimääräistä rahaa (joskus tulevaisuudessa..) Lisenssimaksu palautettaisiin vasta koko liigan mahdollisen kaatumisen jälkeen - eikä lisenssistä pääsisi eroon muuten kuin myymällä sen eteenpäin. Tämä myös panostaisi lisenssin ostaneita organisaatioita hankkimaan joukkueen myös seuraavalle kaudelle. (liiketoimintana tämä olisi järkevää ehkä vuonna 2050..)

Suomesta löytyy aivan järkyttävästi pelaajia (ja mixklaaneja), joita organisoimalla jotenkin järkevästi hyvätasoisen liigan järjestäminen voisi olla mahdollista, mutta erittäin haastavaa.

Jos Suomessa pystyttäisin järjestämään oikeasti laajempi kilpatasoinen turnaus (ilman ylijuoksuja) olisi omasta mielestäni kyseinen lisensointi ja organisaatioiden enemmänkin kuin järkevää - näin saataisiin varmasti ainakin hieman varianssia pienennettyä kausien aikana. Samalla kun porukalla olisi omaa rahaa pelissä niin hommasta voisi tulla myös hieman ammattimaisempaa, joka ei varmasti olisi paha asia suomen perseily-kulttuurissa.

Case 1 ja Case 2 ovat käytännössä lisensoinnin kaksi eri ääripäätä, joista kummatkaan eivät omasta mielestäni toimi suomen tyyppisessä kasvamattomassa skenessä edes villeimmissä kuvitelmissani, millainen olisi joku väliin mahtuva ratkaisu ja miten se toimisi? Kumpikaan - organisaatiot tai pelaajat eivät varmasti ole maksamassa lisenssimaksua vain nähdäkseen, että sen hedelmät kantautuisivat muiden pussiin.
Viestiä on muokattu: 17.10.2012 03:36
avatar
Jasoniioffline
Team: Z-Partio
17.10.2012 04:04
#2
Mutta tosiaan: Suomen eSports on jostain syystä vielä niin lasten kengissä, että melkeen tuntuu pahalta pistää edes Gaming.fi:n rahoja meidän järjestämien turnausten palkintoihin (omasta rahasta nyt puhumattakaan). Yleensä turnauksissa on 80% mixtiimejä, joista yks on se "parempien" pelaajien mixtiimi, joka tulee vain hakemaan "helpot rahat". Tämä mixtiimi pääseekin yleensä ainakin finaaliin saakka, mutta siinä vaiheessa saattaa joku oikeasti yhdessä harjoitellut tiimi pärjätä ja voittaa heidät. Vaikkapa eipä se rahan "pois heittäminen" ole lähelläkään pahin "pettymys" turnausjärjestäjänä.

Samaa miettii varmasti 99% sponsoreista, turnausjärjestäjistä, pelaajista, jne. Joten kierre on suhteellisen loputon:

Ei palkintoja -> ei motivaatiota pelata -> ei hyviä joukkueita -> ei hyviä organisaatioita -> ei hyviä turnauksia -> ei sponsorisopimuksia -> ei palkintoja..

VAIKKA, en usko että kukaan on pelaamista aloittanut ilmaisen tavaran tai rahan takia. Itse nyt tykkään kilpailla ihan kilpailun takia, mutta ilmeisimminkään suurin osa suomalaisista ei. Trolling too fun ilmeisesti.
Viestiä on muokattu: 17.10.2012 04:47
avatar
Naukkisoffline
Team: -Pelit-
17.10.2012 14:15
#3
Jasonii sanoo:
VAIKKA, en usko että kukaan on pelaamista aloittanut ilmaisen tavaran tai rahan takia. Itse nyt tykkään kilpailla ihan kilpailun takia, mutta ilmeisimminkään suurin osa suomalaisista ei. Trolling too fun ilmeisesti.


Tuntuu käsittämättömältä, että pelaaminen yhtenä tiiminä ei muka kelpaa jossain kauntterissa ja mitä näitä nyt on. Ihan sama, jos se on vaan pelaamista pelaamisen vuoks, miksei se onnistu yhden nimen alla ja suurin piirtein saman porukan kanssa?! En ole pelannut sen "oman" tiimin kanssa ns oikeita pelejä vuosikausiin ja mulla on vieläkin side siihen tiiminimeen niin vahva, että jos olisi mahdollisuuksia(työ estää) aloittaa pelaaminen niin se tiiminimi olisi edelleen sama, ja joukkoon varmasti löytyisi entisiä pelaajia mukaan. En käsitä miksei sitoutuminen yhteen nimeen taikka peliporukkaan kiinnosta.
avatar
yonzzuoffline
17.10.2012 15:14
#4
Naukkis sanoo:

Tuntuu käsittämättömältä, että pelaaminen yhtenä tiiminä ei muka kelpaa jossain kauntterissa ja mitä näitä nyt on. Ihan sama, jos se on vaan pelaamista pelaamisen vuoks, miksei se onnistu yhden nimen alla ja suurin piirtein saman porukan kanssa?! En ole pelannut sen "oman" tiimin kanssa ns oikeita pelejä vuosikausiin ja mulla on vieläkin side siihen tiiminimeen niin vahva, että jos olisi mahdollisuuksia(työ estää) aloittaa pelaaminen niin se tiiminimi olisi edelleen sama, ja joukkoon varmasti löytyisi entisiä pelaajia mukaan. En käsitä miksei sitoutuminen yhteen nimeen taikka peliporukkaan kiinnosta.


Joko vedetään illalla eka matsi, pitkästä aikaa? :D

Täytyy jakaa mielipide tuosta. Minäkään en ymmärrä jatkuvaa tiimistä toiseen loikkimista, kun sitä menestystä todennäköisemmin löytyy panostamalla tiimipeliin ja taktiikoihin. Näkeehän tuon missä tahansa muussakin lajissa, vaikkapa jääkiekossa, että hyvällä valmentajalla saattaa keskinkertaisista pelaajista koostuva tiimikin menestyä selvästi paremmin kuin huippuyksilöitä vilisevä sikermä.

Minä näkisin rahalla joukkueiden turnauksiin sitomisen hankalana toteuttaa ilman, että rahaa liikkuu klaanin taitotasosta riippumatta takaisinpäinkin. Muuten itse todennäköisesti ennemmin jättäisin osallistumatta kuin maksaisin vaikkapa 50 euroa omaa rahaa sitä varten, että pääsee mukaan häviämään parille huippukovalle joukkueelle. Aina löytyy pääsymaksuton turnauskin, jossa voi pitää hauskaa huolettomammin.

Niin kauan kuin lisenssit eivät ole haluttua tavaraa eli niitä on tarjolla enemmän kuin on tosissaan kiinnostuneita, ei homma sillä tavalla toimi. Tilalle pitää kehittää jotain muuta.

Yksi tapa voisi olla mukaelma lisenssistä: osallistuva klaani maksaa pääsymaksun, jonka se saa kauden päätteeksi takaisin, mikäli pelasi kaikki turnauksen ottelunsa. Yhdistetään siihen karenssijärjestelmä, joka estää pelaajavaihdokset joko kokonaan tai tietyn aikarajan jälkeen ilman, että pääsymaksun menettää, ja kasassa on turnaus, jonka luulisi motivoivan osallistujia viikkoa pidempään. Siinä vaiheessa kun tiimit uskaltavat sitoutua turnaukseen, uskoisin sponsoreitakin löytyvän kivojen palkintojen kanssa.

Tätähän voi sitten kehitellä eteenpäin: esim pitää pääsymaksuja pesämunana, jolla järjestää kunnollinen finaali turnaukselle ja sen lippu- sekä muilla tuloilla kattaa menot niin, että pääsymaksut saa kauden päätteeksi palautettua.

Viestiä on muokattu: 17.10.2012 15:17
Osallistu keskusteluun ja rekisteröidy sivustolle.
Lukossa alkuun 

1

© Copyright 2004 - 2021 Finnish Gaming Community ry
Contact » Mediatiedot » Rekisteriseloste » Käyttöehdot » Ylläpitäjät » Yhteistyössä » Palaute » Uutisvinkki » Hae ylläpitoon » RSS » 0.0559 sekuntia
Nebula
EA
SEUL ry
Battlefield 1942
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Vietnam
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2142
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield Heroes
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 1943
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company 2
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 3
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 4
Uutiset
Call of Duty
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: United Offensive
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 4
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: World at War
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Modern Warfare 2
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Black Ops
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Modern Warfare 3
Uutiset
Call of Duty: Black Ops 2
Uutiset
Half-Life 2
Pelitiedot
Tiedostot
Counter-Strike
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Source
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Global Offensive
Uutiset
Team Fortress 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead 2
Uutiset
Pelitiedot
Portal 2
Uutiset
Pelitiedot
Indie-pelit
Uutiset
Lanit
Uutiset
Medal of Honor: Warfighter
Uutiset
ShootMania
Uutiset
Starcraft 2
Uutiset
Pelitiedot