PuplaPRO:n mietteet BF3:sta
INTRO
Battlefield 3 on jakanut vanhan Battlefield 2:sen pelaajat osiin. Toiset tykkää ja toiset ei. Ilmiö on tuttu viihteessä aina jatko-osien kohdalla. Usein kriittiset mielipiteet typistetään pariin sanaan ja näin argumenttien perustelu on siis vähintäänkin puutteellista. Tässäpä siis oma mielipiteeni Battlefield 3:sta, nyt kun peliä on tullut jo hetki tahkottua.
Kun BF3 hypeä alettiin ea:n puolelta rakentaa puhuttiin kuinka peliä on kehitetty e-sport mielessä sekä pääasiassa PC alustana. Karttojen luvattiin olevan suuria ja jo ensimmäisissä videoissa painotettiin BF2:sen yhtäläisyyksiä päätyen lopulta ennen varsinaisen pelin julkaisua ratsastamaan legendaarisen Karkandin maineella. Kaikki vaikutti hyvältä.
Ennen julkaisua foorumeilla puhuttiin oikean ja todellisen Battlefieldin paluusta ja Bad Company sarjasta kotiinpaluuna. Sivuutettiin commanderin puuttuminen sekä squadien järjestely ja vannottiin mappien ja jettien nimeen.
PELI
Kun peli lopulta julkaistiin todellisuus iski pelaajiin. Toisille nopeammin ja toisille hitaammin. Illuusiot BF2:sen tyylisestä pelailusta ropisivat pitkin pihamaata.
Battlefield 3:sen kartat eivät olleet niitä suuria mitä odotettiin ja lippujärjestely oli tehty nopeatoimintaräiskintä periaatteella. Siinä missä Battlefield 2:ssa toiminnan painopiste on lipuilla, jotka ovat pääasiassa pieniä linnoituksia on Battlefield 3:sen toiminta siirtynyt lippujen väliin, siihen 100m matkalle.
Itse kartta design tuntuu olevan toteutettu niin, että rakennetaan pohja ja sen päälle liimataan pelityyli. Valitettavasti se näkyy ja tuntuu. Bad Company 2 kartat olivat kauttalinjan laadukkaampia. Käyttöliittymä mikä BF3:ssa on, on varmaan online pyssyttelyn historiassa merkittävä saavutus, samoin kuin pelin minimap/bigmap.
BF2:sen lippuvaltauksesta palkittiin anti air/ground laitoksilla, mikä teki lippurallista haluttavampaa sekä lippujen välimatkoista johtuen uuden vaihtoehdon spawnille. BF3:ssa nämä vehkeet on tarjolla ilman lipun valtausta ja lippujen välimatkat pieniä, jolloin ainut syy lähteä lippuja valtaamaan on tiketit. Ja kuka niistä välittää?
ALTEREGO LUOKAT
Klassit on kokeneet uudistuksen mikä paperilla on toimiva ja järkevä. Eikä varmaankaa moni kriittisesti peliin suhtautuva tätä kohtaa kritisoi. Sitävastoin Gadgetit mitä klasseille on annettu ovat kautta linjan käyttökelvottomia.
Tässäkohtaan on pakko verrata Bad Company 2:sta sekä Battlefield 3:sta. Siinä missä BC2:sen recon oli tuhovoimaltaan pelin kovimpia BF3:sen vastaava on melko rääpäle. Motion sensor' oli BC2:sen erinomainen commanderin sijainen ja helppo, kätevä sekä tarpeellinen laite käyttää. Mortarit tilattiin lennosta ja eteenpäin painettiin jatkuvasti, tai ainakin siihen kykeni jos taito ja älli riitti. Battlefield 3:sen reconi on varustettu 'motion sensoryn' korvaajalla TUGS:lla. Tolppa jätetään maahan mikä tarkoittaa sitä että lähes aina se on selän takana ellei istumis taktiikkaa harrasteta.
Toinen laitos reconin arsenaalissa on lentoreppu jolla on tarkoitus spotata vastustajia eli sama kuin BC2 uav ilman pyssyä tai ohjusta. Se että tämä olisi squadin kannalta toivottava tapa pelata on, että reppu liihottaa ja spottaa maaleja omalle squadille. Tosin tämä tarkoittaa sitä että yksi neljänhengen miehistöstä on rähmällään kukkapenkissä ja pelkästään tämä tekee laitteesta epäkäytännöllisen (sama engineerin mortarille). Ja kuka squadille enää pelaa?
PYSSYTTIMET
Tottakai nykysäännön mukaisesti kulmia sekä kerttävää roinaa kiinnitettäväksi on paljon, todella paljon. Pyssyt tottelevat mukavasti ja osuvat maaliin. Aseiden teho on hurja ja ukkoa kaatuu helposti ja paljon. Tämän johdosta pistoolin rooli on apulainen johon harvoin kukaan turvautuu ja taistelut käydäänkin pääase painotteisesti. Tästä seuraa puuduttava pelityyli.
Rush pelimuoto on menetetty lähes kokonaan juuri aseiden tehojen takia. Joko jyrätään tai ei liikuta ollenkaan. Rushiin nimenomaan heikko pyssyteho ja iso spread toimivat hyvin.
Inffi siis kaatuu helposti. Toinen on asia laitteita vastaan sotiminen. Yksinäisen engineerin ei juuri kannata lähteä laitetta haastamaan. Edes kopteri ei tuhoudu putken osumasta (tämä onneksi kaiketi korjataan ehkä). Battlefield 2:ssa oli nerokas tapa korjata laitteita. Kaksi engineerillä varusttua laitetta korjasi automaattisesti toisiaan jos olivat lähekkäin. Tämä kaiketi koettiin dicellä liikaa pelityyliä rajoittavaksi ja hankalaksi, joten nyt laitteet korjautuvat itsestään. Kun C4 ei etuvarpaan kynttä pidemmälle lennä kannattaa laitteet vain kiertää kaukaa.
LYHYESTI
BF3 on myyty massoille jolloin pelistä on automaattisesti tehtävä helppo ja yksinkertainen. Tiimipeluusta on astuttu harppaus poispäin ja annettu madollisimman paljon vapautta pelaajalle olla juuri niin kuin tykkää.
Aseet ja kartat tekevät pelituntuman monotoniseksi ja tylsäksi.
Bad Company 2 on edelleen se kovin ja kaunein Battlefield maailmassa. BC2:sta paistaa laatu ja viimeistely ja suunnittelijoiden järjenkäyttö ja teema. BF3 tuntuu päälleliimatulta hiekkalaatikko hauskalta. Mutta silti BF3 peluu kaveriporukassa maittaa. Todellakin aivot hyllylle hömppää. Summerblockbuster ala transformers :P
Tunnelmapala
Battlefield 3 on jakanut vanhan Battlefield 2:sen pelaajat osiin. Toiset tykkää ja toiset ei. Ilmiö on tuttu viihteessä aina jatko-osien kohdalla. Usein kriittiset mielipiteet typistetään pariin sanaan ja näin argumenttien perustelu on siis vähintäänkin puutteellista. Tässäpä siis oma mielipiteeni Battlefield 3:sta, nyt kun peliä on tullut jo hetki tahkottua.
Kun BF3 hypeä alettiin ea:n puolelta rakentaa puhuttiin kuinka peliä on kehitetty e-sport mielessä sekä pääasiassa PC alustana. Karttojen luvattiin olevan suuria ja jo ensimmäisissä videoissa painotettiin BF2:sen yhtäläisyyksiä päätyen lopulta ennen varsinaisen pelin julkaisua ratsastamaan legendaarisen Karkandin maineella. Kaikki vaikutti hyvältä.
Ennen julkaisua foorumeilla puhuttiin oikean ja todellisen Battlefieldin paluusta ja Bad Company sarjasta kotiinpaluuna. Sivuutettiin commanderin puuttuminen sekä squadien järjestely ja vannottiin mappien ja jettien nimeen.
PELI
Kun peli lopulta julkaistiin todellisuus iski pelaajiin. Toisille nopeammin ja toisille hitaammin. Illuusiot BF2:sen tyylisestä pelailusta ropisivat pitkin pihamaata.
Battlefield 3:sen kartat eivät olleet niitä suuria mitä odotettiin ja lippujärjestely oli tehty nopeatoimintaräiskintä periaatteella. Siinä missä Battlefield 2:ssa toiminnan painopiste on lipuilla, jotka ovat pääasiassa pieniä linnoituksia on Battlefield 3:sen toiminta siirtynyt lippujen väliin, siihen 100m matkalle.
Itse kartta design tuntuu olevan toteutettu niin, että rakennetaan pohja ja sen päälle liimataan pelityyli. Valitettavasti se näkyy ja tuntuu. Bad Company 2 kartat olivat kauttalinjan laadukkaampia. Käyttöliittymä mikä BF3:ssa on, on varmaan online pyssyttelyn historiassa merkittävä saavutus, samoin kuin pelin minimap/bigmap.
BF2:sen lippuvaltauksesta palkittiin anti air/ground laitoksilla, mikä teki lippurallista haluttavampaa sekä lippujen välimatkoista johtuen uuden vaihtoehdon spawnille. BF3:ssa nämä vehkeet on tarjolla ilman lipun valtausta ja lippujen välimatkat pieniä, jolloin ainut syy lähteä lippuja valtaamaan on tiketit. Ja kuka niistä välittää?
ALTEREGO LUOKAT
Klassit on kokeneet uudistuksen mikä paperilla on toimiva ja järkevä. Eikä varmaankaa moni kriittisesti peliin suhtautuva tätä kohtaa kritisoi. Sitävastoin Gadgetit mitä klasseille on annettu ovat kautta linjan käyttökelvottomia.
Tässäkohtaan on pakko verrata Bad Company 2:sta sekä Battlefield 3:sta. Siinä missä BC2:sen recon oli tuhovoimaltaan pelin kovimpia BF3:sen vastaava on melko rääpäle. Motion sensor' oli BC2:sen erinomainen commanderin sijainen ja helppo, kätevä sekä tarpeellinen laite käyttää. Mortarit tilattiin lennosta ja eteenpäin painettiin jatkuvasti, tai ainakin siihen kykeni jos taito ja älli riitti. Battlefield 3:sen reconi on varustettu 'motion sensoryn' korvaajalla TUGS:lla. Tolppa jätetään maahan mikä tarkoittaa sitä että lähes aina se on selän takana ellei istumis taktiikkaa harrasteta.
Toinen laitos reconin arsenaalissa on lentoreppu jolla on tarkoitus spotata vastustajia eli sama kuin BC2 uav ilman pyssyä tai ohjusta. Se että tämä olisi squadin kannalta toivottava tapa pelata on, että reppu liihottaa ja spottaa maaleja omalle squadille. Tosin tämä tarkoittaa sitä että yksi neljänhengen miehistöstä on rähmällään kukkapenkissä ja pelkästään tämä tekee laitteesta epäkäytännöllisen (sama engineerin mortarille). Ja kuka squadille enää pelaa?
PYSSYTTIMET
Tottakai nykysäännön mukaisesti kulmia sekä kerttävää roinaa kiinnitettäväksi on paljon, todella paljon. Pyssyt tottelevat mukavasti ja osuvat maaliin. Aseiden teho on hurja ja ukkoa kaatuu helposti ja paljon. Tämän johdosta pistoolin rooli on apulainen johon harvoin kukaan turvautuu ja taistelut käydäänkin pääase painotteisesti. Tästä seuraa puuduttava pelityyli.
Rush pelimuoto on menetetty lähes kokonaan juuri aseiden tehojen takia. Joko jyrätään tai ei liikuta ollenkaan. Rushiin nimenomaan heikko pyssyteho ja iso spread toimivat hyvin.
Inffi siis kaatuu helposti. Toinen on asia laitteita vastaan sotiminen. Yksinäisen engineerin ei juuri kannata lähteä laitetta haastamaan. Edes kopteri ei tuhoudu putken osumasta (tämä onneksi kaiketi korjataan ehkä). Battlefield 2:ssa oli nerokas tapa korjata laitteita. Kaksi engineerillä varusttua laitetta korjasi automaattisesti toisiaan jos olivat lähekkäin. Tämä kaiketi koettiin dicellä liikaa pelityyliä rajoittavaksi ja hankalaksi, joten nyt laitteet korjautuvat itsestään. Kun C4 ei etuvarpaan kynttä pidemmälle lennä kannattaa laitteet vain kiertää kaukaa.
LYHYESTI
BF3 on myyty massoille jolloin pelistä on automaattisesti tehtävä helppo ja yksinkertainen. Tiimipeluusta on astuttu harppaus poispäin ja annettu madollisimman paljon vapautta pelaajalle olla juuri niin kuin tykkää.
Aseet ja kartat tekevät pelituntuman monotoniseksi ja tylsäksi.
Bad Company 2 on edelleen se kovin ja kaunein Battlefield maailmassa. BC2:sta paistaa laatu ja viimeistely ja suunnittelijoiden järjenkäyttö ja teema. BF3 tuntuu päälleliimatulta hiekkalaatikko hauskalta. Mutta silti BF3 peluu kaveriporukassa maittaa. Todellakin aivot hyllylle hömppää. Summerblockbuster ala transformers :P
Tunnelmapala
Aihetta on muokattu: 17.03.2012 15:38
MAINOS
MAINOS
BF3:lla on ollu vaikea paikka yrittää miellyttää sekä BF2, että bc2 pelaajia. Pelisuunnittelussa pitää tehdä tiettyjä valintoja ja osa tykkää osa ei. BF3 suurin ongelma omasta mielestä on juuri tuo mappisuunnittelu ainakin paikkapaikoin. Toki helmiäkin löytyy, kuten Caspian Border ja imo gulf of oman on kiva mappi.
Itse olen pelannut bc2 todella vähän, enkä ole siitä pitänyt pätkän vertaa. Juuri tuo aseiden tehottomuus ja reconit naurettavine noscopetuksineen ja op laitteineen syö miestä niin pahasti, etten kyllä tule bc2 tekeleeseen koskemaan aikoihin. Itseasiassa hauskaa, että joku valittaa bf3 aseiden tehokkuudesta, kun tähän mennessä suurin osa on valittanut tehottomuudesta :)
Bf3 on kehittynyt jo huomattavasti siitä, mitä se oli julkaisussa. Ärsyttävyyksiä, tasapainoa ja tyhmiä juttuja on korjattu runsaasti. Joulukuun patchi paransi peliä huomattavasti ja tässä viikon parin sisällä tuleva seuraava patchi tulee tähänastisten tietojen mukaan parantamaan peliä myös huimasti. Esim tuohon sinun pistoolikritiikkiisi tulee parannusta nopeamman aseenvaihdon muodossa.
Saa nähdä tuleeko ensi syksyn armored kill viemään BF3 sitten enemmän BF2 suuntaan. Ainakin lupaavalta näyttää. Jos oikein radikaaleiksi ryhtyvät, niin voidaanhan vaikka commanderikin nähdä tässä joku kaunis päivä :)
e. ja kiitos kirjoituksesta! Alkaa hiukkasen nyppiä nuo kommenttiosaston 1-10 sanan mittaiset perusteloimattomat mielipiteet.
Itse olen pelannut bc2 todella vähän, enkä ole siitä pitänyt pätkän vertaa. Juuri tuo aseiden tehottomuus ja reconit naurettavine noscopetuksineen ja op laitteineen syö miestä niin pahasti, etten kyllä tule bc2 tekeleeseen koskemaan aikoihin. Itseasiassa hauskaa, että joku valittaa bf3 aseiden tehokkuudesta, kun tähän mennessä suurin osa on valittanut tehottomuudesta :)
Bf3 on kehittynyt jo huomattavasti siitä, mitä se oli julkaisussa. Ärsyttävyyksiä, tasapainoa ja tyhmiä juttuja on korjattu runsaasti. Joulukuun patchi paransi peliä huomattavasti ja tässä viikon parin sisällä tuleva seuraava patchi tulee tähänastisten tietojen mukaan parantamaan peliä myös huimasti. Esim tuohon sinun pistoolikritiikkiisi tulee parannusta nopeamman aseenvaihdon muodossa.
Saa nähdä tuleeko ensi syksyn armored kill viemään BF3 sitten enemmän BF2 suuntaan. Ainakin lupaavalta näyttää. Jos oikein radikaaleiksi ryhtyvät, niin voidaanhan vaikka commanderikin nähdä tässä joku kaunis päivä :)
e. ja kiitos kirjoituksesta! Alkaa hiukkasen nyppiä nuo kommenttiosaston 1-10 sanan mittaiset perusteloimattomat mielipiteet.
Viestiä on muokattu: 17.03.2012 16:14
"BC2:sta paistaa laatu ja viimeistely..."
Mit vit? Onko se laatua, että täs pelis vähintää kahesti roundis kuolet siihen, että tapat vihollisen ja se tappaa sut, eli periaattees ammutte toisianne ja kuolette kummatki. Missää muussa fps pelissä tätä ei tapahdu. Bf2 siihen törmäs harvoin jos hedutitte toisenne, css varmaa kerran tapahtunu ja codissa en ees muista et olis koskaa.
Toisena, mikä v*ttua tän pelin pingiä vaivaa? Näyttää ain jtn sekoja ja eikä muutu olleskaa. Joskus se on nolla kaikilla.
Sitte ihmeen invalid bugi jokaisen tyypin nimen eessä...?
Kopterilla lentäminen täs pelis... ööö... kartta saattaa olla 500 metrii pitkä ja 100 metrii levee (ehk vähempi) ja kopterilla voit nousta siihen 50 metrin korkeuteen (ehk liioiteltu) ja se on maximi. Ja tää johtaa siihen et kaikki mapissa olijat näkee siu kopun ja rätkyttävät kaikella mitä lähtee ja tiput maahan. Elekää ***** kommentoiko et opettele pelaa.
Reconin naurettava ylivoimaisuus.
Saat kuoleman vaikka sut ressitään?
Pitäs täs joku päivä pelailla taas BC2 et muistas mitä kaikkee sielt löytykää, en ny muista. Mutta kyllä BC2 hakkaa bf3:sen omasta mielestä mennen tullen, vaikken nyt bf3 ole viel paljoa edes pelannut.
Mit vit? Onko se laatua, että täs pelis vähintää kahesti roundis kuolet siihen, että tapat vihollisen ja se tappaa sut, eli periaattees ammutte toisianne ja kuolette kummatki. Missää muussa fps pelissä tätä ei tapahdu. Bf2 siihen törmäs harvoin jos hedutitte toisenne, css varmaa kerran tapahtunu ja codissa en ees muista et olis koskaa.
Toisena, mikä v*ttua tän pelin pingiä vaivaa? Näyttää ain jtn sekoja ja eikä muutu olleskaa. Joskus se on nolla kaikilla.
Sitte ihmeen invalid bugi jokaisen tyypin nimen eessä...?
Kopterilla lentäminen täs pelis... ööö... kartta saattaa olla 500 metrii pitkä ja 100 metrii levee (ehk vähempi) ja kopterilla voit nousta siihen 50 metrin korkeuteen (ehk liioiteltu) ja se on maximi. Ja tää johtaa siihen et kaikki mapissa olijat näkee siu kopun ja rätkyttävät kaikella mitä lähtee ja tiput maahan. Elekää ***** kommentoiko et opettele pelaa.
Reconin naurettava ylivoimaisuus.
Saat kuoleman vaikka sut ressitään?
Pitäs täs joku päivä pelailla taas BC2 et muistas mitä kaikkee sielt löytykää, en ny muista. Mutta kyllä BC2 hakkaa bf3:sen omasta mielestä mennen tullen, vaikken nyt bf3 ole viel paljoa edes pelannut.
Osallistu keskusteluun ja rekisteröidy sivustolle.