Näytönohjain!
26.12.2007 03:16 / Kirjoittanut
axutin
Eli minulla olisi 140e käytettävänä niin mikä näytönohjain olisi hyvä? olisiko ATI Radeon X1950GT 256MB GDDR3 PCI-E näytönohjain tuolla hinnalla paras? vai kannattaako säästää parempaan? Mitenkä esim tolla x1950GT pyörii crysis! toimiiko edes LOW:lla
1
26.12.2007 03:48
#1
26.12.2007 03:52
#2
26.12.2007 04:00
#3
Eiköhän se ~170¤ hinnallaan paras ole uuden sukupolven näyttis HD 3850. Ja vielä Testiä päälle. Ja muropaketti.
Kallista homaa kyllä kaikki mikä liittyy tietokoneeseen pitäs poweriki uusia plääh
ehkä nyt ensisijasesti hommaan muistia gigan lisää eli nostan 2 gigaan muistin määrän
Team: =HoD=
26.12.2007 13:07
#4
26.12.2007 13:12
#5
Mikäs poweri sulla siella nyt on? Mulla oli x550 ja vaihdoin x1950gt:n tilalle, mutta ei sillonen poweri riittanyt.
Powerin merkki kertoo aika paljon, ja sillä on väliä.
26.12.2007 15:41
#6
26.12.2007 16:26
#7
jostain saattaisi saada x1950pro tuohon hintaan,sillä pyörii crysis jollai med/high(vain pari voi olla high) ja silloi fps jossai 25-30 normi tilanteissa. Itellä on tuo x1950pro ja hecin 400w poweri ja hyvin riittää.
On muuten aika lähellä diashowta noilla fps:llä. Itse huomaan bäfässäkin tahmaamista ja takkuamista, jos fps 40 tai hieman alle. Siedettävä taso on se 45 ylöspäin.
Team: [LB]
26.12.2007 16:39
#8
jostain saattaisi saada x1950pro tuohon hintaan,sillä pyörii crysis jollai med/high(vain pari voi olla high) ja silloi fps jossai 25-30 normi tilanteissa. Itellä on tuo x1950pro ja hecin 400w poweri ja hyvin riittää.
On muuten aika lähellä diashowta noilla fps:llä. Itse huomaan bäfässäkin tahmaamista ja takkuamista, jos fps 40 tai hieman alle. Siedettävä taso on se 45 ylöspäin.
hieman eri asia tuo crysis. bf:a ei vois kuvitella pelaavansakka @ 30fps mut crysis näyttää lähes täysin sulavalta @ 30fps. Grafiikan laatu hieman muuttaa tuota asiaa :)
Team: GT-eSp
26.12.2007 16:45
#9
jostain saattaisi saada x1950pro tuohon hintaan,sillä pyörii crysis jollai med/high(vain pari voi olla high) ja silloi fps jossai 25-30 normi tilanteissa. Itellä on tuo x1950pro ja hecin 400w poweri ja hyvin riittää.
On muuten aika lähellä diashowta noilla fps:llä. Itse huomaan bäfässäkin tahmaamista ja takkuamista, jos fps 40 tai hieman alle. Siedettävä taso on se 45 ylöspäin.
hieman eri asia tuo crysis. bf:a ei vois kuvitella pelaavansakka @ 30fps mut crysis näyttää lähes täysin sulavalta @ 30fps. Grafiikan laatu hieman muuttaa tuota asiaa :)
Kyllä silmät poksahtaa jos fps on 30. Väh 50, mielellään 100+
26.12.2007 16:49
#10
jostain saattaisi saada x1950pro tuohon hintaan,sillä pyörii crysis jollai med/high(vain pari voi olla high) ja silloi fps jossai 25-30 normi tilanteissa. Itellä on tuo x1950pro ja hecin 400w poweri ja hyvin riittää.
On muuten aika lähellä diashowta noilla fps:llä. Itse huomaan bäfässäkin tahmaamista ja takkuamista, jos fps 40 tai hieman alle. Siedettävä taso on se 45 ylöspäin.
hieman eri asia tuo crysis. bf:a ei vois kuvitella pelaavansakka @ 30fps mut crysis näyttää lähes täysin sulavalta @ 30fps. Grafiikan laatu hieman muuttaa tuota asiaa :)
Kyllä silmät poksahtaa jos fps on 30. Väh 50, mielellään 100+
Kyllä sinä et mitään siitä 100+ hyödy, sama jos on 80, eroa et tule huomaamaan.
Team: GT-eSp
26.12.2007 16:54
#11
26.12.2007 16:56
#12
Tämä Jazzoo on sellane jätkä, että se huomaa kaiken. Tietysti uus kone niin pitää hehkuttaa :)
Kyllä mun kone kuitenkin lyö Jazzoon koneen.
E: Et varmastikkaan huomaa 100-80 eroa.. tai noh näet eri lukemat yläkulmas.
E2: Jos +80 FPS vaikuttaa reflekseihin, niin sitten se kyllä se _PING_ on se vaikuttaja.
E3: Noi vähän paremmat bf pelaajat vetävät +40FPS ja öwnää kuitenkin. Omituista. Miks ne ei vinetä refleksejen puutteesta ja suuresta pingistä niin paljoa kuin publapallot ?
26.12.2007 16:56
#13
Itse huomaan eron kuvassa 80 ja 100 välillä, vaikka se ei iso ole. Nimenomaan fps peleissä fps vaikuttaa :)
26.12.2007 17:03
#14
Itse huomaan eron kuvassa 80 ja 100 välillä, vaikka se ei iso ole. Nimenomaan fps peleissä fps vaikuttaa. Rts tms. ei refleksejä vaativissa peleissä sitten sillä fps ei ole niin suurta vaikutusta.
Sinä kun et sitä huomaa. FPS -peli (First Person Shooter) ei ole sama kuin frames per second!
24 ruutua sekunnissa saa aikaan että ihmisaivot luo kuvien väliset puuttuvat ruudut ja saa aikaan jatkuvan liikkeen.
Sen sijaan ihmissilmä on todella tarkka havaitsemaan geometrisissä kuvioissa virheitä. Esim suora viiva katkeaa tai viiva jonka pitäisi olla suora onkin porrastettu (minkä esim FAA korjaa) ym vastaavia.
Ihmisen aivot ovat niin monimutkaiset että ne myös pystyvät luomaan pisteiden/viivojen kohdille virtuaaliset pisteet ja viivat jolloin tyhjään tilaan aivot luovat tietyt muodot.
Ihmisen silmän rakenne taas on myös äärimmäisen kehittynyt, se kykenee näkemään alle millisekunnin valoituksissa (sekunnin 2-3 tuhannesosaa) kuvion tai muodon ja aivot luovat sen perusteella muistista kohteen ja täten ihminen luulee nähneensä kunnolla. Esim jos olet pimeässä huoneessa ja huonessa, näköalueellasi välähtää salamavalo, salamavalo on nopeampi kuin mikään näyttö (1/4000s), mutta silti ehdit siinä ajassa havaitsemaan mitä huoneessa on, huonekalut, esineitä ym. suuria asioita. Tuntemattomia asioita taas et havaitse kunnolla koska sinulla ei ole muistissa (kuulostaapa tekniseltä) sitä. Sen sijaan kaikki tutut taas ovat helposti havaittavissa (sängyt, tuolit, pöydät, ym). Ja tässä salamavalossa et ehdi kunnolla näkemään värejä, vain muodot. Sen sijaan jos kohde on tuttu, aivot havaitsevat sen ja ehdit kiinnittämään kohteen väriin enemmän huomiota ja täten voit senkin havaita.
Suurin ongelma miksi ihmiset yleensä valittavat että heillä pätkii on syynä itse tekniikka. Nykyinen tekniikka miten 3D grafiikkaa piirretään on todella kulmikasta ja ihmisaivot havaitsevat tämän todella herkästi. Tämän takia PC-pelaajien havaitsemiskyky on huippu-urheilijoita ym parempi koska he ovat tottuneet katsomaan pisteitä ja siten alitajuntaisesti havaitsevat parhaimmillaan helposti yhden pisteen muutoksen ruudulla kun normaali ihminen ei näe mitään. Tämä esim FPS peleissä missä nettipelissä jonkun aseen piippu näkyy jostain ja näytöllä koko on vain 2x4px niin pelaaja saattaa huomata sen nopeassakin liikkeessä.
Se miksi tosiaan sitten valitetaan pätkimistä johtuu siitä että kaikki tieto mikä ruudulla näytetään, ei ole sulavaa. FPS hyppii 30-120 niin aivot tietenkin huomaavat sen eron siinä ja lopulta pelaaja tietoisestikkin. Sen sijaan jos FPS saadaan lukittua tarkalleen johonkin lukuun joka on 24 tai yli niin koko liike on jo täysin sulavaa. Mutta se yhden ruudun ylimääräinen ilmaantuminen sekunnissa on liikaa ja aivot huomaavat sen ja täten taas näyttää siltä että "pätkii". Tietenkin tähän ongelmaan auttaa se että käyttää korkeampaa FPS:ää jolloin kyseisen ylimääräisen ruudun kesto on lyhyempi mutta silti aivot käsittelevät kyseisen virheen. Ainoa keino siihen on saada tarkalleen lukittua FPS 24 tai yli niin että se ei hypi, tämä on melkein mahdotonta.
Jotkut viittaavat siihen että televisio joka euroopassa näyttää 50 ruutua sekunnissa (25 ruutua, toisella kerralla piirretään yläkuva ja toisella alakuva, 50Hz) ei näytä pätkivän koska se on niin epätarkka kuva. Todellisuudessa syynä on se että päivitysnopeus on vakio. Sitten oma lukunsa on ihan Hz taajuus joka nyt paljastuu silmälle välkkymisenä koska ihmisen silmä ehtii havaita elektronitykin sammumisen ja syttymisen. 100Hz televisio pitäisi poistaa tämä piirtämällä sama kuva toisen kerran sillä aikaa kun tykki sammuu jotta ihmisen silmä ei näkisi sitä mustaa ruutua sinä aikana mutta sekin on näkyvillä kun katsoo kauempaa ja tietyllä tavalla.
Elokuvateattereissa tehdään sama asia, 50 ruutua sekunnissa, mutta jokaista ruutua näytetään kaksi kertaa, tällä saadaan synkronoitua koneisto ja elokuva ei pätki vaikka ihminen näkee vain 25 ruutua sekunnissa ja jokaisen kuvan kaksi kertaa. Tämä tasainen FPS on tärkeää koska ilman sitä, aivot havaitsevat muutoksen ja kokevat sen "pätkimisenä".
Eli jos tahtoo saada sulavaa peliä niin täytyy saada FPS lukittua 24 tai yli niin että se ei muutu.
Jotkut eivät myöskään tiedä sitä että ihmisen silmä on yksi tärkeimpiä aisteja ihmisellä (käytetyin ja olemme riippuvaisia todella paljon siitä) mutta näköaisti on heikoin ihmisen aisteista. Kaikkein tarkin aisti on hajuaisti.
ps. myös pelien V-syn on tärkeä mutta ei kunnolla toimiva ja sallii silti pelissä mikä on erittäin geometrinen niin vääristyneitä muotoja jolloin peli näyttää edelleen pätkivän. Silti se on tärkeää pitää päällä.
Team: GT-eSp
26.12.2007 17:05
#15
#10
Tämä Jazzoo on sellane jätkä, että se huomaa kaiken. Tietysti uus kone niin pitää hehkuttaa :)
Kyllä mun kone kuitenkin lyö Jazzoon koneen.
E: Et varmastikkaan huomaa 100-80 eroa.. tai noh näet eri lukemat yläkulmas.
E2: Jos +80 FPS vaikuttaa reflekseihin, niin sitten se kyllä se _PING_ on se vaikuttaja.
E3: Noi vähän paremmat bf pelaajat vetävät +40FPS ja öwnää kuitenkin. Omituista. Miks ne ei vinetä refleksejen puutteesta ja suuresta pingistä niin paljoa kuin publapallot ?
Kukas se täällä koneellaan egoaa? :)
En ole sanonut, että isommalla äfpeeässällä voittaa pienempi äfpeeässäset pelaajat, vaan että eron huomaa. 80 ja 100 välillä eron huomaa siinä, että suuremmalla esim nopeat käännökset eivät ole yhtä "porrasmaisi", "tökkiviä" tms.
Eroa ei sinun ole ensinnäkään mahdollista nähdä, koska näyttösi ei voi näyttää noin montaa kuvaa sekunnissa. CRT siihen tarvitaan.
EDIT: Käytin tuota fps lyhennettä tuossa kahdessa tarkoituksessa, en puhunut mistään kuvia sekunneissa peleistä tai ensimmäisen persoonan räiskintä määristä :)
EDIT2: Ja tarkimmasta aistista voi ontaa montaa mieltä, sama kun sanoisi että kilo on suurempi kuin metri. Ei niitä oikein voi verrata toisiinsa.
EDIT3: Omasta mielestäni tuntoaisti on tärkein ja käytetyin, mutta siitähän voi olla montaa mieltä. Ajattele, jos olisit 24/7 joka puolelta puutuneena, miten elämä sujuisi? :D
PS: Nimittely ei anna kovin asiantuntevaa kuvaa puhujasta.
26.12.2007 18:12
#16
Edit: Jatkoa kuului tulla tähän viestiin, mutta kone päättikin buutata itsensä.
Eli myös sujuvaan grafiikkaan vaaditaan paljon muutakin kuin ruudunpäivitys. Se, miten tasaisesti grafiikka piirtyy ja miten textuurit toimivat yms. (itselläni välkkyvät pensaat ja muut sellaiset ajoittain, joka todellakin ärsyttää).
Sekin ruudunpäivitysnopeus on melko puhtaasti tottumuskysymys. Grafiikka, joka omaan silmääni näyttää tahmaavalta ja muutenkin "peli kelvottomalta" voi toiselle olla todella hyvä. Itse pidän asetukset tarkoituksella matalammalla, mihin raudan rahkeet riittäisivät. FPS onkin järestään yli 70, yleensä +90. Kun on artin ja muun "roskan" aika, tippuu fps hetkellisesti 50 luokkaan, ja sen huomaa.
Team: [Wolf]
26.12.2007 18:19
#17
Edit: Kir joit us vir he
Team: GT-eSp
26.12.2007 18:22
#18
Täällä kun silmistäkin jo puhutaan, niin jatketaanpa hieman kertomalla (tietämättömille) että ihmissilmä voi nähdä vain yhden/pienen alueen terävänä. Tälläkin voi olla vaikutusta peleissä.
Ihan totta? En tiennytkää tota. Vähä elämä helpottu ku tiedän että pitää kattoo jotain asiaa päin että sen näkee paremmin.
26.12.2007 18:30
#19
Normi fps pyörii tuolla 80 - 100 tienoilla, joten eron kyllä huomaa jos kone jostain syystä tökkii ja fps tipahtaa alle 30.
Edit: Kir joit us vir he
Ei tarvitse toistaa. Lue ylemmät viestit, kiits.
26.12.2007 18:38
#20
Täällä kun silmistäkin jo puhutaan, niin jatketaanpa hieman kertomalla (tietämättömille) että ihmissilmä voi nähdä vain yhden/pienen alueen terävänä. Tälläkin voi olla vaikutusta peleissä.
Ihan totta? En tiennytkää tota. Vähä elämä helpottu ku tiedän että pitää kattoo jotain asiaa päin että sen näkee paremmin.
Kaikille tuo ei ollut välttämättä itsestään selvyys, mutta kiva että joku on ollut koulussa hereillä. Tässä vielä lisää faktaa: Wikipedia
1